Laatst bijgewerkt: 22-09-2021

Onze selectiecriteria

21Onderzochte producten

35Bestede uren

11Beoordeelde onderzoeken

83Verzamelde opmerkingen

IJzer is betrokken bij veel stofwisselingsprocessen in het lichaam. IJzertekort is echter wereldwijd het meest voorkomende tekort aan micronutriënten en brengt onaangename symptomen met zich mee zoals vermoeidheid, concentratieproblemen en moeheid. Dit is de reden waarom veel mensen hun toevlucht nemen tot ijzertabletten om dit tekort te compenseren.

In onze ijzertabletten test 2021 geven we je uitgebreide en neutrale informatie over ijzertabletten. Je vindt er informatie over de belangrijkste aankoopcriteria en antwoorden op de meest gestelde vragen, zodat je de beste ijzertabletten voor jou kunt vinden. We geven je ook tips over hoe je ze goed kunt innemen.




Belangrijk om te weten

  • IJzertekort ontstaat wanneer het lichaam gedurende lange tijd meer ijzer nodig heeft dan het binnenkrijgt, of wanneer de ijzeropname door ziekte gestoord is. Kinderen en vrouwen (vooral tijdens zwangerschap en borstvoeding) hebben een verhoogde behoefte aan ijzer.
  • IJzer, als supplement of uit voedsel, komt via het darmslijmvlies in het lichaam.
  • Het lichaam kan er echter maar ongeveer 10 – 15 procent van opnemen.
  • IJzer kun je ook overdoseren, wat in het ergste geval tot een uiterst gevaarlijke ijzervergiftiging leidt.
  • Daarom moet ijzersuppletie in hogere doses alleen onder medisch toezicht gedaan worden. IJzertabletten moeten buiten bereik van kinderen en dieren gehouden worden.

Criteria voor het kopen en beoordelen van ijzertabletten

De volgende criteria kunnen je helpen bij het kiezen van ijzertabletten:

Je moet bij het kopen van ijzertabletten altijd letten op goede kwaliteit. Om het zekere voor het onzekere te nemen kun je de fabrikant om een kwaliteitscertificaat vragen.

Dosering

Het lichaam heeft ongeveer 0,5 – 6 mg ijzer per dag nodig. De hoeveelheid die nodig is varieert van persoon tot persoon. In het algemeen moet je veel meer ijzer innemen dan je lichaam nodig heeft, want:

In de meeste gevallen is slechts ongeveer 10-15 procent van het ijzer dat je inneemt beschikbaar voor je lichaam (biobeschikbaarheid).

In feite kan de opname van ijzer zelfs variëren van 5 tot 35 %. Mannen wordt aangeraden dagelijks ongeveer 10mg en vrouwen ongeveer 15mg ijzer in te nemen. Vrouwen hebben meer ijzer nodig omdat ze elke maand bloed verliezen door hun menstruatie. Bij zwangerschap moet ongeveer tweemaal de hoeveelheid ijzer ingenomen worden, d.w.z. 30mg. (1, 2)

Omdat het lichaam ijzer ook via voedsel opneemt, is het niet nodig de hele hoeveelheid met tabletten te bedekken. Hooguit de helft van deze aanbevolen hoeveelheden moet via tabletten ingenomen worden.

Veel ijzertabletten die in de handel zijn, hebben een veel te hoge dosering (100mg) en mogen alleen ingenomen worden als er al een ernstig ijzertekort is. Een overdosis ijzer kan schadelijk zijn voor het lichaam. Daarom is het in principe aan te raden het advies van een arts in te winnen.

Wijze van toediening

Niet alle ijzertabletten worden op dezelfde manier ingenomen. Behalve de gewone tablet om door te slikken, zijn er ook bruistabletten, zuigtabletten of kauwtabletten.

Bruistabletten kunnen in een glas water opgelost worden. Dit levert een gearomatiseerde zoete drank op. Zuigtabletten en kauwtabletten kunnen gekauwd of gezogen worden als snoepjes. Deze zijn ook gearomatiseerd en smaken zoet.

Samenstelling

Het ijzer in tabletten kan in waarde variëren. De meeste tabletten bevatten 2-waardig ijzer (Fe2+ preparaten). Daar is het ijzer vaak aanwezig als een zout of als een complex.

IJzertabletten zijn vaak ook samen met andere vitaminen of mineralen verkrijgbaar. Vooral de combinatie van ijzer en vitamine C is nuttig omdat het lichaam ijzer beter kan opnemen met behulp van vitamine C.

Hulpstoffen

IJzertabletten bevatten een aantal verschillende hulpstoffen waarvoor sommige mensen gevoelig kunnen zijn. Nog meer extra stoffen die intoleranties kunnen opwekken zitten in kauwbare of bruistabletten. Deze bevatten ook smaakstoffen en zoetstoffen. De fabrikanten vermelden meestal ook of de tabletten veganistisch, lactosevrij of glutenvrij zijn.

Gids: Veelgestelde vragen over ijzertabletten in detail beantwoord

In de volgende rubrieken willen we je uitgebreid informeren over ijzertabletten. We hebben verschillende studies geraadpleegd om de meest gefundeerde antwoorden te geven op de meest gestelde vragen over ijzertabletten.

Wie moet ijzertabletten nemen?

IJzer moet daarnaast genomen worden, vooral als er een ijzertekort is. De arts kan een ijzertekort opsporen door naar de ferritine waarden in het bloed te kijken. Tekort aan ijzer wordt beschouwd als het meest voorkomende tekort aan micronutriënten. Meer dan 20 procent van alle vrouwen in de menstruele leeftijd heeft wereldwijd last van ijzertekort. (3)

De volgende symptomen kunnen wijzen op een ijzertekort:

  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijnen
  • Gebrek aan concentratie
  • Haaruitval
  • Broze nagels
  • Droge mondhoeken
  • Depressieve stemming (1, 2, 4)

De symptomen kunnen echter ook een andere oorzaak hebben. Vrouwen die elke maand bloed verliezen door hun menstruatie hebben vaak last van ijzertekort. Zwangere vrouwen hebben er nog meer last van omdat hun ijzerbehoefte groter is.

Eisen Tabletten

Als je je vaak moe, lusteloos en lusteloos voelt, kun je last hebben van een ijzertekort. (Image source: Kinga Cichewicz / Unsplash)

IJzertekort kan ook voorkomen bij kinderen, senioren, atleten, mensen met bepaalde ziekten, veganisten of na het doneren van bloed. IJzertekort ontstaat wanneer de hoeveelheid ingenomen ijzer de behoefte niet kan dekken. (1)

Hoe werken ijzertabletten?

IJzertabletten lossen na inname op in maag en darmen. Daar absorbeert het lichaam een deel van het ijzer (meestal zo’n 10 – 15 procent), de rest wordt weer uitgescheiden. Omdat het lichaam zelf geen ijzer kan aanmaken, moet het via voedsel of supplementen toegevoegd worden.

In het lichaam speelt ijzer een belangrijke rol bij de volgende processen:

  • Bloedvorming: IJzer is nodig om bloed te vormen in het beenmerg.
  • Zuurstoftransport: In het bloed bindt ijzer zuurstof aan het rode bloedpigment hemoglobine. De zuurstof wordt zo via de bloedsomloop door het hele lichaam verdeeld om de cellen van verschillende delen van het lichaam van zuurstof te voorzien.
  • Gezonde huid, haar en nagels: IJzer is een belangrijk voedingsbestanddeel van de huid, het haar en de nagels (1, 2).

In principe kunnen ijzertabletten zowel gebruikt worden om ijzertekort te voorkomen als om het te behandelen. Het kan een paar weken duren voor de ijzertabletten effect hebben. Het lichaam kan ijzer maar in beperkte mate opnemen. Het kan tot 6 maanden duren voor de ijzervoorraden helemaal gevuld zijn.

Welke soorten ijzertabletten zijn er?

Er zijn verschillende soorten ijzertabletten, afhankelijk van hoe je ze inneemt. Welke voor jou de juiste is hangt af van je persoonlijke voorkeur.

Type Beschrijving
Filmomhulde tablet De filmomhulde tablet is omhuld met een laagje (film) dat oplost in de maag. Het wordt samen met water of sinaasappelsap doorgeslikt.
Dragee Dragee is een ronde of ovale tablet die omhuld is met een laagje suiker (omhuld). Dit maskeert de onaangename smaak van de tablet. Door het gladde oppervlak is het makkelijker door te slikken.
Capsule De capsule bestaat uit een vloeibare, vaste of poedervormige inhoud die door een massa omsloten is. Het omhulsel, meestal gemaakt van plantaardige cellulose of gelatine, lost op in de maag.
Kauwtablet of zuigtablet Kauwtabletten en zuigtabletten bevatten naast de noodzakelijke ingrediënten ook smaakstoffen en zoetstoffen. Het nadeel van deze tabletten is dat ze vlekken op de tanden kunnen geven.
Bruistablet Dit type tablet bevat ook smaakstoffen en zoetstoffen. Je lost ze op in water en krijgt een ijzerdrankje.

Het komt vaak voor dat mensen bepaalde toevoegingen in tabletten niet verdragen. Bijvoorbeeld, als je de coating op filmomhulde tabletten niet verdraagt, zul je waarschijnlijk geen problemen hebben met een ander soort ijzertablet.

Hoe moeten ijzertabletten gedoseerd worden?

De juiste dosering voor ijzer vinden is een ingewikkelde zaak. Aan de ene kant is het mogelijk een overdosis ijzer te nemen, wat gevaarlijk kan zijn. Anderzijds hebben mensen verschillende hoeveelheden ijzer nodig, afhankelijk van hun geslacht, levensfase of levensomstandigheden. Daar komt nog bij dat niet ieders lichaam elke ijzersoort even goed opneemt.

Niet elk lichaam neemt ijzer even goed op.

Het is daarom ten zeerste aan te raden advies te vragen aan je arts. Artsen kunnen met een bloedonderzoek de omvang van het ijzertekort vaststellen en dan een geschikt preparaat aanbevelen dat goed door het lichaam kan worden opgenomen.

In principe heeft het lichaam ongeveer 0,5 – 6 mg ijzer per dag nodig. Een veelvoud van deze hoeveelheid moet echter via voedsel of supplementen worden opgenomen, want slechts ongeveer 5 – 35 procent van het geconsumeerde ijzer is werkelijk beschikbaar voor het lichaam. Hieronder volgen richtlijnen voor de aanbevolen hoeveelheid ijzer die per dag moet worden ingenomen (1, 2):

Persoon hoeveelheid
Kinderen, mannen, postmenopauzale vrouwen 10mg
Pre-menopauzale vrouwen 15mg
Zwangere vrouwen 30mg
Borstvoedende vrouwen 20mg

Een groot deel van de dagelijkse behoefte aan ijzer kan via de voeding worden gedekt. Dierlijk ijzer kan beter door het lichaam worden opgenomen dan plantaardig ijzer. Dit is waarom ijzersuppletie zin heeft, vooral voor veganisten. In principe is het altijd raadzaam extra ijzer in te nemen als de behoefte toeneemt of als er niet genoeg ijzer met voedsel kan worden opgenomen. (1)

Eisen Tabletten

Vrouwen hebben tijdens de zwangerschap tweemaal zoveel ijzer nodig als gewoonlijk. (Image source: Omurden Cengiz / Unsplash)

Als je naar de waarden in deze tabel kijkt, zul je merken dat veel ijzertabletten die in de handel zijn, nogal overdoseerd zijn voor normaal gebruik. Vooral de ijzertabletten met 100 milligram ijzer moet je alleen innemen als er een ijzertekort is.

Het Federaal Instituut voor Risicobeoordeling beveelt zelfs aan dat voedingssupplementen niet meer dan 6 mg ijzer per dag mogen bevatten.

Als alternatief kunnen tabletten met een te hoge dosering ook slechts om de andere dag ingenomen worden. Dit kan toch verstandig zijn. Een studie toonde aan dat vrouwen met ijzertekort met bloedarmoede het ijzer beter konden opnemen als het supplement maar om de andere dag werd gegeven. (5)

Waarop moet gelet worden bij het innemen van ijzertabletten?

Het lichaam absorbeert slechts een fractie van het ijzer dat het binnenkrijgt. Hoeveel het precies kan absorberen hangt van verschillende factoren af. Het hangt onder andere ook af van de manier waarop ijzer wordt ingenomen. Om de opname van de voedingsstof zo hoog mogelijk te houden, helpen de volgende dingen:

  • Op een lege maag: Het lichaam kan het ijzer het beste opnemen als de tablet 1-2 uur voor de eerste maaltijd van de dag wordt ingenomen. Als alternatief kan de tablet twee uur voor of na de maaltijd ingenomen worden.
  • Samen met vitamine C: Zelfs bij dezelfde hoeveelheid toegevoerd ijzer verhoogt vitamine C de hoeveelheid ijzer die het bloed bereikt. Je kunt de ijzertablet innemen met een glas sinaasappelsap. Er zijn ook veel combinatieproducten op de markt die ijzer en vitamine C samen bevatten. (1, 6, 7)

Eisen Tabletten

Het hoge vitamine C gehalte in citrusvruchten kan de ijzeropname in het lichaam verbeteren. (Image source: Brooke Lark / Unsplash)

Er zijn echter ook factoren die de ijzeropname afremmen. Dit zijn onder andere:

  • Voedingsmiddelen: Voedingsmiddelen zoals koffie, zwarte thee, zuivelproducten of sojaproducten remmen de ijzeropname en moeten daarom niet samen met ijzertabletten ingenomen worden.
  • Medicijnen: Medicijnen zoals lipidenverlagers, laxeermiddelen, bisfosfonaten of ionenwisselaars verhinderen ook een goede ijzeropname, sommige zelfs heel sterk. Het is het beste hierover met je arts te overleggen.
  • Mineralen: Mineralen als calcium, zink of magnesium kunnen ook de ijzeropname afremmen. Combinatiepreparaten van ijzer en deze mineralen zijn ook niet nuttig voor de ijzeropname. Het is ook geen goed idee om ijzer tegelijk in te nemen met voedingsmiddelen die grote hoeveelheden van deze mineralen bevatten (zoals zuivelproducten). (1)

Het is belangrijk dat ijzer over een langere periode wordt opgenomen, vooral als er een ijzertekort is. Er kunnen verscheidene maanden voorbijgaan voordat de ijzerreserves van het lichaam volledig gevuld zijn. De symptomen van ijzertekort zullen ook niet onmiddellijk verdwijnen.

Welke bijwerkingen kunnen optreden bij het innemen van ijzertabletten?

Veel mensen melden onaangename bijwerkingen in verband met ijzersupplementen. Typische bijwerkingen die met ijzertabletten kunnen optreden zijn:

  • Misselijkheid
  • Maagpijn
  • Diarree
  • Constipatie
  • Zwart gekleurde ontlasting (2)

Als je deze bijwerkingen ervaart, kun je proberen de tabletten een uur na de maaltijd in te nemen in plaats van ervoor. Niet iedereen kan de tabletten op een lege maag innemen, hoewel dit wel de beste manier is.

Als alternatief kun je proberen met iets lagere doses te beginnen. Of, als de bijwerkingen niet al te ernstig zijn, wacht je gewoon tot je lichaam er aan gewend is.

Als dit alles niet helpt, kun je een ijzerrijk dieet proberen, een alternatief soort tablet, of een heel ander soort ijzersupplement, zoals sapjes of druppels. Als dit alles niet helpt, is er altijd nog de mogelijkheid van intraveneuze ijzertoediening.

Het is heel belangrijk, maar niet gemakkelijk, om de symptomen niet te verwarren met die van een ijzer overdosis. Lees ook de volgende paragraaf.

Wat gebeurt er bij een overdosis ijzer?

IJzersupplementen voor volwassenen, vooral als het gezoete tabletten zijn, moeten koste wat kost uit de buurt van kinderen gehouden worden. Als ijzer te veel gedoseerd wordt, kan dat leiden tot ijzervergiftiging. IJzervergiftiging kan fatale gevolgen hebben:

  • Levercirrose (littekenvorming in het leverweefsel)
  • Leverkanker
  • Diabetes
  • Hartfalen
  • Artritis (2, 7, 8, 9, 10)

Lastig is dat de symptomen van ijzervergiftiging lijken op de symptomen van bijwerkingen. Symptomen als misselijkheid, diarree of buikpijn treden zowel op bij bijwerkingen als bij ijzervergiftiging.

Als symptomen zoals braken, prikkelbaarheid, slaperigheid of het opspugen van bloed nog optreden na inname van een hoge dosis ijzer, moet contact worden opgenomen met een arts. Hij of zij kan ophelderen of er sprake is van ijzervergiftiging en maatregelen nemen.

Welke alternatieven zijn er voor ijzertabletten?

Als ijzertabletten niet verdragen worden, moet de ijzerinname zo snel mogelijk gebeuren, of wordt de voorkeur gegeven aan ijzerinname uit natuurlijke bronnen, dan zijn alternatieven voor ijzertabletten geschikter. Alternatieven voor ijzertabletten zijn:

  • Andere ijzersupplementen
  • IJzerbevattende voedingsmiddelen
  • Intraveneuze ijzertoediening

Hieronder stellen we de alternatieven meer gedetailleerd voor.

Andere ij zersupplementen

Naast verschillende soorten tabletten, zoals filmomhulde tabletten, omhulde tabletten, capsules of kauwtabletten en bruistabletten, zijn er ook andere vormen van ijzersupplementen. Andere ijzerpreparaten kunnen zijn:

  • Korrels: In korrels is een stof tot korrels vermalen. De korrels kunnen direct ingeslikt worden of opgelost in water.
  • Sap: Sapjes met ijzer gaan vaak samen met andere nuttige ingrediënten. De combinatie van ijzer en vitamine C is ook hier bijzonder populair.
  • Concentraat: Het concentraat kan zowel een poeder als een vloeistof zijn. IJzer is aanwezig in geconcentreerde vorm en kan bijvoorbeeld opgelost worden in een glas water of sap.

IJzerbevattende voedingsmiddelen

Het consumeren van voedingsmiddelen die zoveel mogelijk ijzer bevatten is de gezondste en meest natuurlijke manier voor het lichaam om ijzer op te nemen. Voor veel mensen is de ijzerinname ook ruim voldoende in een evenwichtige voeding.

Om zelfs in een licht verhoogde ijzerbehoefte te voorzien, kun je ervoor zorgen meer voedingsmiddelen met een hoger ijzergehalte te consumeren. Je vindt een voedingsmiddelentabel met ijzergehaltes hier (11).

Voedingsmiddel ijzer in mg per 100g
Bloedworst 29
Tarwezemelen 16
Oesters, mosselen 5,8
Eigeel 5,5
Gedroogde abrikozen 5. 2
Havermout, amandelen 4,2
Pinda’s, walnoten, paranoten, hazelnoten 2,4 – 3,7
Spinazie, koolstengel 2,7
Kalfs-, rund- of lamsvlees 1,8 – 2,1
Eieren 1,8

Als je een ernstig ijzertekort hebt, moet je dat echter beslist behandelen, hetzij met supplementen, hetzij met intraveneuze ijzertoediening. Ook moet opgemerkt worden dat ijzer uit vlees tot vier keer beter door het lichaam opgenomen kan worden dan ijzer uit planten.

Intraveneuze ijzertoediening

Als ijzerpreparaten niet verdragen worden of als er een zeer ernstig ijzertekort is, kunnen ijzerbevattende infusen helpen. Hierbij worden hoge doses ijzer gegeven, dat dan langzaam wordt afgegeven.

Deze vorm van ijzerinname is echter veel duurder dan ijzer via voedsel of supplementen innemen. Het grote voordeel van een ijzerinfuus is dat het ijzer niet via de darmen opgenomen hoeft te worden, maar direct in het bloed gaat.

Beeldbron: Songpracone / 123rf

Referenties (11)

1. Abbaspour N, Hurrell R, Kelishadi R. Review on iron and its importance for human health. J Res Med Sci. 2014 Feb;19(2):164-74.
Bron

2. Bundesinstitut für Risikobewertung (2008): Fragen und Antworten zu Eisen in Lebensmitteln, abgerufen am 20.11.2020.
Bron

3. Percy L, Mansour D, Fraser I. Iron deficiency and iron deficiency anaemia in women. Best Pract Res Clin Obstet Gynaecol. 2017 Apr;40:55-67.
Bron

4. Haas JD, Brownlie T 4th. Iron deficiency and reduced work capacity: a critical review of the research to determine a causal relationship. J Nutr. 2001 Feb;131(2S-2):676S-688S; discussion 688S-690S.
Bron

5. Stoffel NU, Zeder C, Brittenham GM, Moretti D, Zimmermann MB. Iron absorption from supplements is greater with alternate day than with consecutive day dosing in iron-deficient anemic women. Haematologica. 2020 May;105(5):1232-1239.
Bron

6. Teucher B, Olivares M, Cori H. Enhancers of iron absorption: ascorbic acid and other organic acids. Int J Vitam Nutr Res. 2004 Nov;74(6):403-19.
Bron

7. He H , Qiao Y , Zhang Z , Wu Z , Liu D , Liao Z , Yin D , He M . Dual action of vitamin C in iron supplement therapeutics for iron deficiency anemia: prevention of liver damage induced by iron overload. Food Funct. 2018 Oct 17;9(10):5390-5401. doi: 10.1039/c7fo02057k. PMID: 30272083.
Bron

8. Haas JD, Brownlie T 4th. Iron deficiency and reduced work capacity: a critical review of the research to determine a causal relationship. J Nutr. 2001 Feb;131(2S-2):676S-688S; discussion 688S-690S.
Bron

9. Chang TP, Rangan C. Iron poisoning: a literature-based review of epidemiology, diagnosis, and management. Pediatr Emerg Care. 2011 Oct;27(10):978-85.
Bron

10. Sane MR, Malukani K, Kulkarni R, Varun A. Fatal Iron Toxicity in an Adult: Clinical Profile and Review. Indian J Crit Care Med. 2018 Nov;22(11):801-803.
Bron

11. Schweizer Nährwertdatenbank: Eisen, abgerufen am 20.11.2020.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Untersuchung
Abbaspour N, Hurrell R, Kelishadi R. Review on iron and its importance for human health. J Res Med Sci. 2014 Feb;19(2):164-74.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Bundesinstitut für Risikobewertung (2008): Fragen und Antworten zu Eisen in Lebensmitteln, abgerufen am 20.11.2020.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Untersuchung
Percy L, Mansour D, Fraser I. Iron deficiency and iron deficiency anaemia in women. Best Pract Res Clin Obstet Gynaecol. 2017 Apr;40:55-67.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Untersuchung
Haas JD, Brownlie T 4th. Iron deficiency and reduced work capacity: a critical review of the research to determine a causal relationship. J Nutr. 2001 Feb;131(2S-2):676S-688S; discussion 688S-690S.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Stoffel NU, Zeder C, Brittenham GM, Moretti D, Zimmermann MB. Iron absorption from supplements is greater with alternate day than with consecutive day dosing in iron-deficient anemic women. Haematologica. 2020 May;105(5):1232-1239.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Untersuchung
Teucher B, Olivares M, Cori H. Enhancers of iron absorption: ascorbic acid and other organic acids. Int J Vitam Nutr Res. 2004 Nov;74(6):403-19.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Untersuchung
He H , Qiao Y , Zhang Z , Wu Z , Liu D , Liao Z , Yin D , He M . Dual action of vitamin C in iron supplement therapeutics for iron deficiency anemia: prevention of liver damage induced by iron overload. Food Funct. 2018 Oct 17;9(10):5390-5401. doi: 10.1039/c7fo02057k. PMID: 30272083.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Untersuchung
Haas JD, Brownlie T 4th. Iron deficiency and reduced work capacity: a critical review of the research to determine a causal relationship. J Nutr. 2001 Feb;131(2S-2):676S-688S; discussion 688S-690S.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Untersuchung
Chang TP, Rangan C. Iron poisoning: a literature-based review of epidemiology, diagnosis, and management. Pediatr Emerg Care. 2011 Oct;27(10):978-85.
Ga naar bron
Klinische Studie
Sane MR, Malukani K, Kulkarni R, Varun A. Fatal Iron Toxicity in an Adult: Clinical Profile and Review. Indian J Crit Care Med. 2018 Nov;22(11):801-803.
Ga naar bron
Datenbank
Schweizer Nährwertdatenbank: Eisen, abgerufen am 20.11.2020.
Ga naar bron
Recensies