Laatst bijgewerkt: 22-09-2021

Onze selectiecriteria

19Onderzochte producten

45Bestede uren

14Beoordeelde onderzoeken

75Verzamelde opmerkingen

Zink is een vitaal sporenelement voor je lichaam. Als je niet genoeg zink inneemt, kunnen er veel gevolgen optreden. Ben je onzeker over de effecten van zink en weet je niet of je een zinktekort hebt? Hier vind je de belangrijkste feiten over dit onderwerp, met wetenschappelijke achtergrond.

In de zinktest 2021 vind je veel belangrijke informatie over zink en zinkpreparaten. Enerzijds sommen we de belangrijkste koopcriteria op, maar anderzijds laten we je zien wat zink is en wat het met je lichaam doet.




Belangrijk om te weten

  • Zink is een sporenelement dat niet door je lichaam zelf kan worden aangemaakt. Het kan alleen via voedsel of supplementen opgenomen worden.
  • Het lichaam heeft zink nodig voor vele processen.
  • Zink is onder andere nodig voor de stofwisseling, de celdeling, het immuunsysteem en de wondgenezing.
  • Zink versterkt je immuunsysteem en zorgt voor mooie nagels, huid en haar.
  • Bovendien zorgt zink ervoor dat wonden snel genezen.

Criteria voor het kopen en evalueren van zink

Voordat je zinksupplementen koopt, zijn er enkele criteria waarmee je rekening moet houden:

Door de juiste keuze te maken kun je geld besparen en er ook voor zorgen dat je je lichaam niet iets geeft wat het niet nodig heeft. Daarom spelen sommige aspecten een belangrijke rol bij het kiezen van de juiste.

De juiste zinksupplementen kunnen je helpen van je zinktekort af te komen. Het is echter belangrijk dat de supplementen van hoge kwaliteit zijn en je lichaam niet schaden. Daarom moet je altijd de certificaten van de fabrikanten controleren en ook de inname van de preparaten met je arts bespreken.

Doseringsvorm

Zinksupplementen zijn er in verschillende vormen. Je kunt de volgende vormen kopen.

Doseringsvorm inname
Zink tabletten te slikken
Zink caspules te slikken
Zink bruistabletten op te lossen
TZink poeder op te lossen
Zink zalf aan te brengen

De opgesomde preparaten verschillen op verschillende punten, zoals de dosering en het gebruik van additieven. Sommige supplementen zijn ook heilzaam als je slikproblemen hebt.

Dosering

De verschillende preparaten hebben verschillende doseringen. Bij sommige supplementen is de dosering aan jou, maar we raden je aan de aanwijzingen van de fabrikant op te volgen.

Capsules en tabletten zijn voorgedoseerd.

Tabletten, capsules zijn al voorgedoseerd. Je moet de door de fabrikant aangegeven hoeveelheid innemen. Bij vloeibaar zink en zinkpoeder is de dosering aan jou, maar je moet wel de aanwijzingen van je arts opvolgen.

Voordat je zinksupplementen neemt, moet je je arts raadplegen. Hij of zij moet je ook aanraden hoeveel gram zink je moet nemen. De hoeveelheid zink staat op de verpakking van de supplementen.

Inhoud van de verpakking

Als je arts een langdurige inname van zink heeft aanbevolen, moet je letten op hoeveel er in de verpakking zit. Het is aan te bevelen een groot pak te kopen voor langdurig gebruik, want dat is goedkoper voor je dan telkens een klein pak te kopen als je het nodig hebt.

Ingrediënten

Sommige zinksupplementen bevatten ook additieven. Het is belangrijk om vóór de aankoop te controleren of er geen schadelijke stoffen in zitten. Als je allergieën hebt, moet je vooral op de ingrediënten letten.

In drogisterijen moet je altijd op de ingrediënten letten!

Zinkpreparaten zijn verkrijgbaar in apotheken en drogisterijen. Ze verschillen echter meestal in de ingrediënten. Daarom moet je altijd even naar de ingrediënten kijken. Het is nog beter om met je arts na te gaan welke preparaten voor jou geschikt zijn.

Biobeschikbaarheid

Je moet bij het kopen van zinksupplementen ook letten op de biobeschikbaarheid. De biologische beschikbaarheid geeft het aandeel zink aan dat door de inname van de preparaten voor het lichaam beschikbaar is.

Verder kan de biobeschikbaarheid de snelheid aangeven waarmee het opgenomen zink in de circulatie moet komen.

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je zink koopt

Om je uitgebreid te informeren over de werkzaamheid van vrouwenmantel en je dichter bij de huidige stand van de wetenschap te brengen, hebben we alle belangrijke informatie voor je samengevat in de volgende rubrieken.

Wat is zink en hoe werkt het?

Zink is een sporenelement dat slechts in kleine hoeveelheden in het lichaam voorkomt. Het kan niet door het lichaam worden aangemaakt en moet dus via de voeding worden opgenomen. Want zink is van vitaal belang voor het lichaam.

Zink

Deze voedingsmiddelen bevatten veel zink en houden je fit. (Image source: beeld door skeeze op Pixabay)

Zink is nodig voor veel processen in het lichaam. Onder andere voor veel stofwisselingsprocessen, het eiwitmetabolisme en de celdeling. Zink is ook belangrijk voor je huid, haar, nagels, groei, gezichtsvermogen en wondgenezing. (14) Je immuunsysteem wordt ook ondersteund door zink.

Effect op het immuunsysteem

Zink is nodig voor het immuunsysteem. De preventieve inname van zink kan virussen en bacteriën doden. Verder verkort de inname van zink verkoudheden en griepinfecties. (1) Als je echter aan zinktekort lijdt, wordt je immuunafweer aangetast.

Effect op huid, haar en nagels

Broze nagels en haaruitval kunnen een teken zijn van een zinktekort. Dit komt omdat ze zonder zink niet goed kunnen groeien. Een onzuivere huid, acne en eczeem kunnen ook een teken zijn van een zinktekort.

Studies hebben aangetoond dat extra inname van zink het uiterlijk van de huid aanzienlijk kan verbeteren. (2)

Wist je dat zinkzalf helpt tegen puistjes?

Zinkzalf helpt actief tegen puistjes. Doe een beetje zinkzalf op je puistje voor je naar bed gaat. Het zink helpt bij de genezing.

Effect op wondgenezing

Zink speelt een belangrijke rol bij wondgenezing. Dit komt omdat het de vorming van nieuwe eiwitten ter vervanging van het vernietigde weefsel ondersteunt en zo de wondsluiting bevordert. Op deze manier helpt zink de huid weer op te bouwen. (3)

Effect op de slaap

Een studie heeft aangetoond dat vrouwen en kinderen met een hoog zinkgehalte in hun lichaam beter slapen. (12) Een andere studie bewees dat ook de kwaliteit en kwantiteit van de slaap verbeterd kunnen worden. (13)

Voor wie is het zinvol zink in te nemen?

In principe moet je extra zink innemen als bij jou een zinktekort is vastgesteld. De volgende groepen zouden ook kunnen overwegen extra zink in te nemen, op doktersadvies natuurlijk!

  • Zwangere vrouwen: Zwangere vrouwen lopen een groot risico op een tekort aan zink. Meer zink is nodig tijdens de zwangerschap. Studies hebben aangetoond dat een tekort aan zink tot complicaties kan leiden. Men heeft ook ontdekt dat extra inname van zink het risico op vroeggeboorte kan verminderen. (4)
  • Atleten: Atleten hebben ook een verhoogde behoefte aan zink. (5) Er werden metingen gedaan voor en na de inspanning en men vond dat de zinkgehaltes in het lichaam lager waren dan voor de inspanning.
  • Mensen die aan depressie lijden: Veel studies onderzochten of er een verband is tussen zinkinname en depressie. Een Australische studie toonde aan dat mensen met een hoge zinkinname een lager risico op depressie hadden. (6) Studies hebben ook bevestigd dat zink antidepressieve eigenschappen heeft. (7)
  • Mensen die diabetes hebben: Mensen met diabetes zijn ook kwetsbaar voor een tekort aan zink. Dit maakt ze vatbaar voor secundaire ziekten. Dit kan gestopt worden door extra zink in te nemen. Daarom is het belangrijk dat diabetici hun zinkgehalte regelmatig door hun arts laten controleren. (8)

Welke voedingsmiddelen bevatten veel zink?

Je hoeft niet per se supplementen te nemen om zink in je lichaam te krijgen. Veel voedingsmiddelen bevatten ook zink. In de volgende tabel vind je de voedingsmiddelen en het zinkgehalte dat ze bevatten.

Zink wordt gemakkelijker opgenomen uit dierlijke eiwitten.

Voeding per 100 g zinkgehalte in milligrammen
Kalfslever 8,4 mg
Rundvlees 6,1 mg
Eieren 1,4 mg
Edammerkaas 4,6 mg
Zonnebloempitten 5 mg
Lijnzaad 4-5 mg
Havermout 3-4 mg
Walnoten 3 mg

Welke soorten zinksupplementen zijn er?

Zink is er in verschillende vormen. In het volgende bespreken we de belangrijkste, en sommen we de voor- en nadelen op. De volgende vormen worden besproken:

  • Zink tabletten
  • Zink capsules
  • Zink poeder

Zink tabletten

Zink tabletten zijn erg populair. Deze zijn kant en klaar gedoseerd en kunnen gemakkelijk ingenomen worden zonder iets te mengen. Zink tabletten zijn ook goedkoper dan de andere doseringsvormen.

De tabletten bevatten echter meestal veel toevoegingen. Als je problemen hebt met het doorslikken van grote tabletten, kunnen zinktabletten ook nadelig voor je zijn.

Voordelen
  • al gedoseerd
  • goedkoop
Nadelen
  • veel toevoegingen
  • niet geschikt voor mensen met slikproblemen

Zinkcapsules

Zinkcapsules zijn ook een populaire vorm van zinksupplementen. Vergeleken met tabletten hebben deze minder toevoegingen. Wat de prijs betreft, zijn capsules duurder dan tabletten.

Zinkcapsules zijn meestal groter dan zinktabletten.

Voordelen
  • minder additieven
Nadelen
  • duurder
  • groter dan tabletten

Zink bruistabletten

Zink bruistabletten worden in water opgelost en dan opgedronken. Deze zijn bijzonder geschikt voor mensen die moeite hebben met slikken of een gevoelige smaak hebben.

Zink bruistabletten bevatten echter zoetstoffen om ze lekker te maken.

Voordelen
  • geschikt voor mensen met slikproblemen/gevoelige smaak
Nadelen
  • bevatten zoetstoffen

Hoe moeten zinksupplementen gedoseerd worden?

De meeste zinkpreparaten (tabletten, capsules, zuigtabletten) zijn al voorgedoseerd, je hoeft ze alleen maar in te nemen. Je moet echter eerst met je arts overleggen welke dosering je nodig hebt.

Zinkpoeder is niet voorgedoseerd. De fabrikant heeft altijd instructies in de bijsluiter, die je dringend moet opvolgen.

Hoe manifesteert zinktekort zich?

Zink is nodig voor veel functies in het lichaam. Een zinktekort uit zich met de volgende symptomen:

  • Haaruitval
  • Huidveranderingen
  • Trage wondgenezing
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Groeistoornissen bij kinderen/adolescenten (9)

Een zinktekort kan bestreden worden met de inname van extra zink. Hiervoor worden zinkpreparaten voorgeschreven. ” Een dosering van 10-25 milligram wordt aanbevolen. Je moet de precieze dosering met je arts overleggen.

Wat zijn de mogelijke bijwerkingen van het innemen van zinksupplementen?

Als je te veel zink inneemt, kun je last krijgen van enkele bijwerkingen. Daarom moet je je altijd aan de voorgeschreven hoeveelheid houden. De volgende bijwerkingen kunnen optreden:

  • vermoeidheid
  • buikpijn
  • misselijkheid
  • diarree
  • braken
  • hoofdpijn

Zink

Een overdosis zink kan buikpijn veroorzaken en vele andere gevolgen. (Image source: Image by Darko Djurin on Pixabay)

Kun je een overdosis zink nemen?

Zink kan een overdosis krijgen. Als je grote hoeveelheden zink inneemt, kan dat een giftig effect veroorzaken. Je kunt echter alleen via supplementen een overdosis zink binnenkrijgen. Zink kan niet via voedsel worden overdoseerd.

Als je meer dan 150 mg zink per dag inneemt, heet dit een chronische zink-overdosis. Dit kan schadelijk zijn voor de gezondheid. (10) Het is daarom aan te bevelen je aan de aanbevolen hoeveelheden te houden. (11)

Beeldbron: Baibakova / 123rf

Referenties (14)

1. Fashner J. et al., 2012 Jul 15;86(2):153-9: Treatment of the common cold in children and adults. Am Fam Physician.
Bron

2. Cervantes J et al., 2018: The role of zink in the treatment of acne: A review of the literature. Dermalogic Therapy.
Bron

3. James R Schwartz, Randall G Marsh, Zoe Diana Draelos: Zinc and Skin Health: Overview of Physiology and Pharmacology
Bron

4. Erika Ota , Rintaro Mori, Philippa Middleton, Ruoyan Tobe-Gai, Kassam Mahomed, Celine Miyazaki, Zulfiqar A Bhutta: Zinc Supplementation for Improving Pregnancy and Infant Outcome
Bron

5. Anna Chu, Cushla Holdaway, Trishala Varma, Peter Petocz, Samir Samman: Lower Serum Zinc Concentration Despite Higher Dietary Zinc Intake in Athletes: A Systematic Review and Meta-analysis
Bron

6. Vashum KP et al.: s; J Affect Disord. 2014 Sep; 166: 249-57: Dietary zinc is associated with a lower incidence of depression: Findings from two Australian cohort
Bron

7. Doboszewska U, Wlaz P, Nowak G, et al.: Zinc in the monoaminergic theory of depression: Its relationship to neural plasticity
Bron

8. Li B, Tan Y, Sun W et al., Toxicol Mech Methods. 2013 Jan;23(1):27-33): The role of zinc in the prevention of diabetic cardiomyopathy and nephropathy.
Bron

9. Biesalski, H. K.; Grimm, P.; Nowitzki-Grimm, S.: „“, Georg Thieme Verlag 2017, S. 254-256: Taschenatlas Ernährung
Bron

10. Absatz Schmidt, J. (2010): Bedeutung von Zink und Zinkmangel: Risiken der Überdosierung von Zink
Bron

11. National Institutes of Health: Zinc: Fact Sheets for Health Professionals.
Bron

12. Ji X1, Liu J. : A Cohort Study. Nutrients. 2015: Associations between Blood Zinc Concentrations and Sleep Quality in Childhood
Bron

13. Cherasse Y, Urade Y.: Int J Mol Sci. 2017: Dietary zinc acts as a sleep modulator
Bron

14. Josko Osredkar; Natasa Sustar: Copper and Zinc, Biological Role and Significance of Copper/Zinc Imbalance.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftliche Studie
Fashner J. et al., 2012 Jul 15;86(2):153-9: Treatment of the common cold in children and adults. Am Fam Physician.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Cervantes J et al., 2018: The role of zink in the treatment of acne: A review of the literature. Dermalogic Therapy.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
James R Schwartz, Randall G Marsh, Zoe Diana Draelos: Zinc and Skin Health: Overview of Physiology and Pharmacology
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Erika Ota , Rintaro Mori, Philippa Middleton, Ruoyan Tobe-Gai, Kassam Mahomed, Celine Miyazaki, Zulfiqar A Bhutta: Zinc Supplementation for Improving Pregnancy and Infant Outcome
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Anna Chu, Cushla Holdaway, Trishala Varma, Peter Petocz, Samir Samman: Lower Serum Zinc Concentration Despite Higher Dietary Zinc Intake in Athletes: A Systematic Review and Meta-analysis
Ga naar bron
Wissentschaftliche Studie
Vashum KP et al.: s; J Affect Disord. 2014 Sep; 166: 249-57: Dietary zinc is associated with a lower incidence of depression: Findings from two Australian cohort
Ga naar bron
Wissentschaftliche Studie
Doboszewska U, Wlaz P, Nowak G, et al.: Zinc in the monoaminergic theory of depression: Its relationship to neural plasticity
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Li B, Tan Y, Sun W et al., Toxicol Mech Methods. 2013 Jan;23(1):27-33): The role of zinc in the prevention of diabetic cardiomyopathy and nephropathy.
Ga naar bron
Wissentschaftlicher Text
Biesalski, H. K.; Grimm, P.; Nowitzki-Grimm, S.: „“, Georg Thieme Verlag 2017, S. 254-256: Taschenatlas Ernährung
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Text
Absatz Schmidt, J. (2010): Bedeutung von Zink und Zinkmangel: Risiken der Überdosierung von Zink
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Text
National Institutes of Health: Zinc: Fact Sheets for Health Professionals.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Ji X1, Liu J. : A Cohort Study. Nutrients. 2015: Associations between Blood Zinc Concentrations and Sleep Quality in Childhood
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
Cherasse Y, Urade Y.: Int J Mol Sci. 2017: Dietary zinc acts as a sleep modulator
Ga naar bron
Josko Osredkar; Natasa Sustar: Copper and Zinc, Biological Role and Significance of Copper/Zinc Imbalance.
Ga naar bron
Recensies