Laatst bijgewerkt: 21-09-2021

Onze selectiecriteria

24Onderzochte producten

45Bestede uren

13Beoordeelde onderzoeken

215Verzamelde opmerkingen

Vitamine C ligt momenteel bij iedereen in de mond en belooft een aantal positieve effecten. In de winter zou het je met succes beschermen tegen verkoudheid, en vitamine C is een belangrijk onderdeel van onze voeding.

Het vervult vele belangrijke functies. Je kunt je inname aanvullen met supplementen, maar wat zit er precies achter deze vitamine? In dit artikel leer je hoe vitamine C werkt en waar het echt tegen helpt.

De grote vitamine C test 2021 presenteert de beste vitamine C preparaten. Bovendien is er belangrijke achtergrondkennis die wij, het redactieteam, voor je hebben samengesteld. Met wetenschappelijk onderbouwde antwoorden vertellen we je over de voor- en nadelen van ascorbinezuur en natuurlijke vitamine C, en welk effect een hoge dosis vitamine C op je lichaam heeft.




Belangrijk om te weten

  • Vitamine C is een van de wateroplosbare vitamines en is een niet-enzymatische antioxidant in het plasma en de weefsels van je lichaam. Het is betrokken bij belangrijke stofwisselingsprocessen, zoals de werking van het immuunsysteem.
  • Sommige groepen hebben een hogere dagelijkse behoefte aan vitamine C dan de gemiddelde volwassene.
  • Daartoe behoren rokers, zwangere en borstvoeding gevende vrouwen en mensen met ziekten. Rokers hebben hogere stofwisselingsverliezen en hebben daarom tot 40 procent meer vitamine C nodig dan niet-rokers.
  • Natuurlijke vitamine C kost meer dan chemisch geproduceerd ascorbinezuur, maar het heeft enkele voordelen.
  • Het heeft een hogere biobeschikbaarheid, een betere benutting in het lichaam en bevat talrijke stoffen en actieve plantaardige bestanddelen die de werking ondersteunen.

Aankoopcriteria: Je kunt deze factoren gebruiken om vitamine C te vergelijken en te evalueren

Voordat je een vitamine C preparaat koopt, zijn er enkele criteria die je moet kennen:

In het volgende gedeelte gaan we meer in op de afzonderlijke punten. De aanvullende informatie zal je helpen de beste voorbereiding te kiezen. Het maakt het je ook gemakkelijker te vergelijken welke vitamine C geschikt is voor jou.

Dosering

De dosering van vitamine C hangt sterk samen met de toedieningsvorm. Vooral ascorbinezuur is vaak in extreem hoge concentraties aanwezig. Je moet eerst uitzoeken wat je dagelijkse behoefte is en overwegen een arts te raadplegen als je niet zeker bent.

Anders moet je nagaan hoeveel delen vitamine C er in mg aanwezig zijn en extrapoleren tot je aan je behoefte komt. Merk echter op dat als je vitamines via voedsel inneemt, je een overdosis kunt nemen.

Gebruik & doseringsvorm

Tabletten of capsules kunnen oraal met water ingenomen worden. Bij capsules moet je opmerken dat je ze in hun geheel moet doorslikken. Niet iedereen kan hier zo goed mee overweg. Afhankelijk van de verstrekker kun je tabletten breken of als poeder in water oplossen.

Het wordt ingewikkeld als je een infuus wilt. Je moet weten hoe je injecties moet gebruiken en contact opnemen met je arts, anders kan het gevaarlijk voor je zijn.

Vitamin C-3

Vrije radicalen kunnen de huid sneller doen verouderen. Vitamine C serum is daarom erg populair voor gebruik op het gezicht.
(Image source: unsplash / Christin Hume)

Het is moeilijk je cosmetica voor te stellen zonder vitamine C serum, waarvan gezegd wordt dat het de huid een nieuwe glans geeft. De olie of spray wordt dan gelijkmatig op het gezicht aangebracht. Deze zijn er niet alleen voor het gezicht, maar ook om in te nemen. Dit is waarschijnlijk de handigste manier om vitamine C in te nemen.

Productie

Bij productie kun je kijken naar verschillende criteria die voor jou een rol kunnen spelen. Bij biologische en natuurlijke productie bevat vitamine C geen kunstmatige additieven. Deze smaakstoffen of conserveringsmiddelen kunnen allergieën veroorzaken, die een groot risico voor je kunnen vormen.

Een natuurlijk geproduceerde vitamine C heeft verschillende voordelen boven chemisch geproduceerd ascorbinezuur.

Deze omvatten een hogere biobeschikbaarheid en een beter gebruik door het lichaam. Dit is een van de redenen waarom de hogere aanschafkosten voor natuurlijke vitamine C voor jou de moeite waard kunnen zijn.

De lijst van ingrediënten en de fabrikanten geven graag informatie of de vitamine C veganistisch geproduceerd werd. Afhankelijk van waar het gemaakt werd, kan het anders sporen van dierlijke producten bevatten.

Geschiktheid

Afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden hangt de geschiktheid sterk af van je behoeften. De DGE heeft een maximumwaarde van ongeveer 250 mg vastgesteld.

Zoals in de gids besproken, heeft dit op korte termijn weinig bijwerkingen voor je, maar je mag deze grens op lange termijn niet overschrijden.

Gids: Vragen die je jezelf moet stellen voor je vitamine C koopt

In het volgende willen we je laten kennismaken met de vragen die vooral in combinatie met vitamine C overwogen moeten worden.

Wat is vitamine C?

Vitamine C behoort tot de groep van wateroplosbare vitamines en is bekend als ascorbinezuur. Het menselijk lichaam heeft de vitamine nodig voor belangrijke stofwisselingsprocessen en het is bekend dat ze essentieel is voor de werking van het immuunsysteem.

Vitamin C-1

Vitamine C zit in veel gezonde voedingsmiddelen. De wateroplosbare vitamine kan ook synthetisch gemaakt worden in het laboratorium.
(Image source: unsplash / Todd Patterson)

De mens neemt de belangrijke vitamine op via de voeding en hij komt vooral voor in citrusvruchten en groenten. Maar vitamine C wordt ook in de voedingsmiddelenindustrie gebruikt omdat het producten als worst en vleeswaren langer houdbaar maakt en hun kleur behoudt. (1)

Welke soorten vitamine C zijn er?

In het algemeen kan onderscheid gemaakt worden tussen twee soorten vitamine C op de markt:

  • natuurlijke vitamine C
  • zuiver ascorbinezuur

Het is vaak niet duidelijk welke soort vitamine C er in het product zit. Beide soorten hebben echter hun voor- en nadelen. Er zijn ook mengvormen die iets van de eigenschappen van natuurlijke vitamine C of zuiver ascorbinezuur hebben.

In het volgende gedeelte leggen we je precies uit wat deze varianten onderscheidt en op welke eigenschappen je kunt letten.

Natuurlijke vitamine C

Natuurlijke vitamine C bestaat uit een complexe structuur en verkrijgt zo een voor de mens uiterst werkzaam mengsel van talrijke stoffen. Hiertoe behoren bioflavonoïden en andere actieve plantaardige stoffen zoals rutine. Deze vullen het effect van vitamine C aan door de kracht van al zijn bestanddelen.

Dit betekent dat natuurlijke vitamine C een hogere biologische beschikbaarheid voor je heeft en dat het lichaam het beter kan gebruiken. Je kunt ook natuurlijke vitamine C kopen die gemaakt is van citrusvruchten en groenten in biologische kwaliteit. Het bestaat uit zuiver natuurlijke ingrediënten. (14, 15)

Voordelen
  • Mengsel van talrijke stoffen
  • hogere biologische beschikbaarheid
  • betere benutting
  • organisch en natuurlijk
Nadelen
  • Duurder in aanschaf
  • gevoelig voor licht
  • verdraagt geen warmte

De complexere productie rechtvaardigt een hogere aankoopprijs. In zijn eigenschappen is natuurlijke vitamine C gevoelig voor licht en warmte. Daarom moet je ervoor zorgen dat het op een koele en donkere plaats bewaard wordt.

Zuiver ascorbinezuur

Omdat zuiver ascorbinezuur in het laboratorium gemaakt wordt, zijn de kosten veel lager. De middelen hoeven niet zo duur aangeschaft te worden. Het maakt het ook mogelijk de vitamine C in hoge doses aan te maken.

Ascorbinezuur is ook bekend om zijn gebruik als conserveermiddel. In de voedingsindustrie wordt het vooral gebruikt in worsten en vleeswaren. Maar ascorbinezuur kan ook gebruikt worden om groenten en fruit in particuliere huishoudens te conserveren.

Voordelen
  • goedkoop
  • in hoge doses
  • als conserveermiddel
Nadelen
  • productie in het buitenland
  • minder goed benut
  • additieven zoals magnesiumstearaat
  • gebrek aan fytochemicaliën

De meeste fabrikanten hebben hun productie naar het buitenland verplaatst, vooral naar China. Daar zijn certificeringen en laboratoriumnormen niet vergelijkbaar met die in Duitsland of kunnen ze niet gecontroleerd worden. Sommige van de synthetisch geproduceerde vitamines bevatten additieven zoals magnesiumstearaat. (16)

Door de chemische aanmaak is het lichaam minder goed in staat ascorbinezuur te gebruiken dan natuurlijke vitamine C. Dit betekent dat belangrijke plantaardige stoffen, die essentieel zijn voor het vermogen van het lichaam om vitamine C aan te maken, ontbreken. Belangrijke plantaardige stoffen die deel uitmaken van de natuurlijke samenstelling van vitamine C ontbreken en ook hun positieve effect ontbreekt.

Wat gebeurt er bij een vitamine C tekort?

Als je lijdt aan een vitamine C tekort, kan dat merkbaar zijn door vermoeidheid, verkoudheid en zelfs depressie.

Redenen voor een tekort:

  • Verhoogde behoefte aan vitamine C
  • Slechte inname van vitamine C
  • Te weinig inname van vitamine C

Een ernstig tekort aan vitamine C leidt tot hypovitaminose, wat zich uit in de algemeen bekende scheurbuik. Er wordt veel collageen gevormd, zoals bindweefsel, bot, kraakbeen en bloedvaten.

Typische symptomen zijn dan bloedend tandvlees, gezwellen van het tandvlees, slechte wondgenezing, vermoeidheid, ontstoken gewrichten en toestanden van uitputting.

In het algemeen is vitamine C betrokken bij, bijvoorbeeld, de vorming van dopamine tot noradrenaline en carnitine. Belangrijk om hypovitaminose te voorkomen is dat vitamine C helpt bij de vorming van hydroxyproline en hydroxylysine in collageen. (2)

Wat is je dagelijkse behoefte aan vitamine C?

De Duitse Voedingsvereniging (DGE) beveelt het volgende aan: Adolescenten vanaf 15 jaar en volwassenen hebben een dagelijkse behoefte van ongeveer 90 tot 110 mg per dag. De precieze waarde hangt af van het geslacht, want vrouwen hebben een lagere behoefte dan mannen.

Bovendien wordt de dagelijkse behoefte beïnvloed door psychologische, lichamelijke en omgevingsomstandigheden. Zieken, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en rokers hebben een verhoogde dagelijkse behoefte aan vitamine C. (3)

Bij rokers is de verhoogde behoefte te wijten aan de oxidatieve stress die op het lichaam weegt, omdat er meer vrije radicalen vrijkomen. Daarom zijn de stofwisselingsverliezen groter dan bij niet-rokers en verbruiken rokers tot 40 procent meer vitamine C. De DGE waarde voor rokende vrouwen is 135 mg per dag en voor rokende mannen 155 mg. (4)

Welk effect heeft vitamine C?

Om de functies in je lichaam draaiende te houden waarbij vitamine C een rol speelt, moet je ervoor zorgen dat je de nodige hoeveelheid binnenkrijgt. In het volgende deel wordt uitgelegd wat de effecten van vitamine C zijn en of suppletie zin heeft.

Het effect op het immuunsysteem

In de wintermaanden wordt mensen vaak aangeraden vitamine C te nemen om zich tegen verkoudheid te beschermen. Dit effect is zeer omstreden. Het is niet bewezen dat suppletie een verkoudheid volledig kan afweren met hoge doses vitamine C. Het risico om verkouden te worden blijft groot.

Het risico blijft bestaan, maar men toonde aan dat een lange inname van vitamine C de duur iets verkortte. De groep van wedstrijd- en extreme atleten heeft echter duidelijk baat bij het innemen van vitamine C en kan zich in sommige gevallen volledig tegen verkoudheid beschermen. (5, 6)

Bescherming tegen vrije radicalen

Het lichaam heeft eigenlijk een evenwicht tussen oxidanten en antioxidanten. Als deze processen onevenwichtig worden, ontstaat oxidatieve stress. Er komen vrije radicalen vrij.

Oxidatieve stress heeft invloed op huidveroudering, die verder bevorderd wordt door roken, zonnebaden en stress.

De vrije radicalen beschadigen de collageenstructuren van de huid.

Het positieve effect van vitamine C behandelingen op beschadigde huid is duidelijk bevestigd. Zowel preventieve als anti-beschadigingsbehandelingen waren effectief. (7)

Over het algemeen lijkt het effect van vitamine C op oxidatieve stress in de cellen te werken en lijkt het organische disfunctie tegen te gaan. Er is ook een suggestie dat vitamine C grote mogelijkheden heeft tegen sepsis en trauma. Hierover zijn verdere wetenschappelijke studies nodig. (8)

Vitamin C-2

Een gebrek aan vitamine C kan leiden tot een daling van de lichamelijke prestaties. Daarom moet altijd voldoende vitamine C worden geconsumeerd.
(Image source: unsplash / bruce mars)

Een tekort aan vitamine C vertoont ook een verslechtering van de lichamelijke prestaties en een toename van oxidatieve stress. Het innemen van vitamine C als voedingssupplement toont aan dat oxidatieve stress verminderd zou kunnen worden. Aangenomen wordt dat vitamine C een positief effect heeft op de prestaties als er eerder een vitamine C tekort was. (9)

Het effect op kanker

In het kankeronderzoek speelt vitamine C een fascinerende rol die uitvoerig bestudeerd is. Studies tonen duidelijk een positief effect aan bij patiënten die hoge doses vitamine C hebben gekregen.

Er werden sterke effecten aangetoond bij de vernietiging van tumorcellen en de tolerantie voor kankertherapie kon verlicht worden. Maar ondanks de reeks tests is behandeling met vitamine C nog niet ingeburgerd, want verder onderzoek is nodig. (10, 11, 12)

De negatieve effecten van vitamine C

Voor het overige wordt een overdosis vitamine C momenteel als veilig beschouwd. Je kunt echter bijwerkingen krijgen zoals een opgeblazen gevoel en diarree. Overmatige inname van vitamine C verhoogt ook de kans op nierstenen.

Niettemin moet je aan je dagelijkse behoefte aan vitamine C voldoen om optimaal gebruik te kunnen maken van de functies waarbij ascorbinezuur betrokken is. (13)

Welke voedingsmiddelen bevatten vitamine C?

Met een gevarieerde voeding en veel groenten en fruit kun je een zeer hoog vitamine C gehalte bereiken. Hier is een lijst van 10 voedingsmiddelen die veel vitamine C bevatten:

  • pepers
  • zwarte bessen
  • pepers
  • boerenkool
  • broccoli
  • spruitjes
  • citroen
  • kiwi
  • lychee

Wat kan ik doen voor een gezond immuunsysteem?

Zoals we ontdekt hebben, beschermt vitamine C ons niet tegen verkoudheid. Maar wat kun je dan doen voor een gezond immuunsysteem?

Vitamine C speelt een belangrijke rol in het immuunsysteem, net zoals alle andere vitaminen en mineralen belangrijke stofwisselingsprocessen ondersteunen.

Als je je lichaam niet de voedingsstoffen geeft die het nodig heeft, kan het niet op 100 procent functioneren. Daarom is een gezonde en gevarieerde voeding de eerste stap voor je.

Andere factoren die je stress kunnen bezorgen en je immuunsysteem verzwakken zijn stress en te veel lichaamsbeweging. In het laatste geval overbelast je je lichaam en geef je het niet genoeg rust om te regenereren. Daarom moet je je Rustdag serieus nemen, hoe leuk het ook is, en het rustig aan doen.

Toch draagt sport in het algemeen bij tot een sterk immuunsysteem. Regenereer door voldoende te slapen, veel te drinken en de zon in je op te nemen. (17)

Beeldbron: 123rf / Yarmolovich

Referenties (17)

1. Felchner, C. (2019) Vitamin C. Bedeutung, Tagesbedarf, Fehldosierung
Bron

2. Weißkorn et al. (2018), Erratum zu: Höchstmengen für Vitamine und Mineralstoffe in Nahrungsergänzungsmitteln, in: Journal of Consumer Protection and Food Safety
Bron

3. Empfehlung für den Tagesbedarf an Vitamin C der DGE
Bron

4. Müller, C., Vitamin C - viel hilft viel?, in: Verein für unabhängige Gesundheitsberatung
Bron

5. Hemilä, H. & Chalker, E. (2013) Vitamin C for Preventing and Treating the Common Cold, in: The Cochrane Database of systematic reviews
Bron

6. Pauling, L. (1971) The Significance of the Evidence About Ascorbic Acid and the Common Cold
Bron

7. Kawashima et al. (2018) Protective Effect of Pre- And Post-Vitamin C Treatments on UVB-irradiation-induced Skin Damage
Bron

8. Spoelstra-de Man, A., Elbers, P.& Oudemans-Van Straaten, H. (2018)Vitamin C: Should We Supplement?, in: current opinion in critical care
Bron

9. Paschas et al. (2016)Low Vitamin C Values Are Linked With Decreased Physical Performance and Increased Oxidative Stress: Reversal by Vitamin C Supplementation, in: European journal of nutrition
Bron

10. Fritz et al., (2014) Intravenous Vitamin C and Cancer: A Systematic Review, in: Integrative Cancer Therapies
Bron

11. Herst, P. M., Broadley, K. W. R., Harper, J. L. & McConnell, M. J. (2012) Pharmacological Concentrations of Ascorbate Radiosensitize Glioblastoma Multiforme Primary Cells by Increasing Oxidative DNA Damage and Inhibiting G2/M Arrest, in: free radical biology & medicine
Bron

12. Vollbracht et al. (2011) Intravenous Vitamin C Administration Improves Quality of Life in Breast Cancer Patients During chemo-/radiotherapy and Aftercare: Results of a Retrospective, Multicentre, Epidemiological Cohort Study in Germany
Bron

13. Curtain, G. C., Willst, W. C., Nimm, E. B. & Stampfer, M. J. (1996)A Prospective Study of the Intake of Vitamins C and B6, and the Risk of Kidney Stones in Men, in: Journal of urology
Bron

14. Uchida, E. (2011) Absorption and Excretion of Ascorbic Acid Alone and in Acerola (Malpighia Emarginata) Juice: Comparison in Healthy Japanese Subjects, in: biological & pharmaceutical bulletin
Bron

15. Carr, A. C. & Vissers M. C. M. (Synthetic or Food-Derived Vitamin C—Are They Equally Bioavailable?
Bron

16. Tebbey, P. & Buttke, T. M. (1990) Molecular basis for the immunosuppressive action of stearic acid on T cells, in: Journal of the British Society for Immunology
Bron

17. Derler, K. (2020) 9 Tipps gegen ein schwaches Immunsystem, in: netdoktor.at
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

wissenschaftlicher Beitrag
Felchner, C. (2019) Vitamin C. Bedeutung, Tagesbedarf, Fehldosierung
Ga naar bron
wissenschaftliche Analyse
Weißkorn et al. (2018), Erratum zu: Höchstmengen für Vitamine und Mineralstoffe in Nahrungsergänzungsmitteln, in: Journal of Consumer Protection and Food Safety
Ga naar bron
Deutsche Gesellschaft für Ernährung
Empfehlung für den Tagesbedarf an Vitamin C der DGE
Ga naar bron
wissenschaftlicher Artikel
Müller, C., Vitamin C - viel hilft viel?, in: Verein für unabhängige Gesundheitsberatung
Ga naar bron
Review
Hemilä, H. & Chalker, E. (2013) Vitamin C for Preventing and Treating the Common Cold, in: The Cochrane Database of systematic reviews
Ga naar bron
wissenschaftliche Review
Pauling, L. (1971) The Significance of the Evidence About Ascorbic Acid and the Common Cold
Ga naar bron
wissenschaftlicher Report
Kawashima et al. (2018) Protective Effect of Pre- And Post-Vitamin C Treatments on UVB-irradiation-induced Skin Damage
Ga naar bron
Review
Spoelstra-de Man, A., Elbers, P.& Oudemans-Van Straaten, H. (2018)Vitamin C: Should We Supplement?, in: current opinion in critical care
Ga naar bron
randomisierte Kontrollstudie
Paschas et al. (2016)Low Vitamin C Values Are Linked With Decreased Physical Performance and Increased Oxidative Stress: Reversal by Vitamin C Supplementation, in: European journal of nutrition
Ga naar bron
systematische Review
Fritz et al., (2014) Intravenous Vitamin C and Cancer: A Systematic Review, in: Integrative Cancer Therapies
Ga naar bron
wissenschaftliche Studie
Herst, P. M., Broadley, K. W. R., Harper, J. L. & McConnell, M. J. (2012) Pharmacological Concentrations of Ascorbate Radiosensitize Glioblastoma Multiforme Primary Cells by Increasing Oxidative DNA Damage and Inhibiting G2/M Arrest, in: free radical biology & medicine
Ga naar bron
Multizentrale Studie
Vollbracht et al. (2011) Intravenous Vitamin C Administration Improves Quality of Life in Breast Cancer Patients During chemo-/radiotherapy and Aftercare: Results of a Retrospective, Multicentre, Epidemiological Cohort Study in Germany
Ga naar bron
Studie zu Nierensteinen
Curtain, G. C., Willst, W. C., Nimm, E. B. & Stampfer, M. J. (1996)A Prospective Study of the Intake of Vitamins C and B6, and the Risk of Kidney Stones in Men, in: Journal of urology
Ga naar bron
klinische Studie
Uchida, E. (2011) Absorption and Excretion of Ascorbic Acid Alone and in Acerola (Malpighia Emarginata) Juice: Comparison in Healthy Japanese Subjects, in: biological & pharmaceutical bulletin
Ga naar bron
wissenschaftlicher Artikel
Carr, A. C. & Vissers M. C. M. (Synthetic or Food-Derived Vitamin C—Are They Equally Bioavailable?
Ga naar bron
Review
Tebbey, P. & Buttke, T. M. (1990) Molecular basis for the immunosuppressive action of stearic acid on T cells, in: Journal of the British Society for Immunology
Ga naar bron
wissenschaftlicher Beitrag
Derler, K. (2020) 9 Tipps gegen ein schwaches Immunsystem, in: netdoktor.at
Ga naar bron
Recensies