Laatst bijgewerkt: 14-08-2021

De Finnen weten al heel lang dat zweten goed voor je is. Een sauna nemen is erg populair. Regelmatige saunabezoeken worden gezien als een fontein van gezondheid. Saunagangers zijn fit, worden zelden verkouden en zien er ook nog goed uit.

In Finland deed men zelfs jarenlang mee aan wedstrijden. Het wereldkampioenschap beroepstruien werd tot 2010 regelmatig in de Finse stad Heinola gehouden. Het evenement kwam tot een abrupt einde toen twee deelnemers zich te buiten gingen en een van hen stierf in de 110 graden hete kamer.

Dit is misschien niet de beste inleiding voor een tekst die geacht wordt verslag te doen van de voordelen van sauna’s. Maar het maakt ook duidelijk dat met een paar dingen rekening gehouden moet worden om van het bijbehorende positieve gezondheidseffect te kunnen genieten.




Studies gaan over saunabezoek

De Finnen houden in elk geval vast aan hun traditie, en met reden, want talrijke studies geven de saunagangers gelijk. Het volgende is een kleine selectie van studies die in verschillende tijdschriften verschenen zijn

  • Jama Internationale Geneeskunde
  • Tijdschrift voor Menselijke Hypertensie
  • Neurologie

Bijna elk huishouden in Finland heeft zijn eigen sauna. In Duitsland zijn er waarschijnlijk bijna twee miljoen sauna’s. Exacte statistieken hierover ontbreken. Toch zijn sauna’s ons Duitsers niet helemaal vreemd. Volgens een enquête van de online gemeenschap YouGov is tweederde van onze landgenoten al eens in een sauna geweest.

Sauna mit Dampf gefüllt

Warmte en stoom in de sauna zijn niet voor iedereen weggelegd – maar ze zijn uiterst heilzaam voor onze gezondheid. (Image source: pixabay.com / EsaRiutta)

Een derde heeft sauna’s nog niet van binnen ervaren. Er is hier dus zeker een inhaalslag nodig. Bijna de helft van de saunageweigeraars noemde de hitte als reden. Een volle 24% heeft er zelfs nog nooit aan gedacht een sauna te bezoeken.

Als je een van hen bent, kun je hier lezen waarom het de moeite waard is de tijd te nemen om bewust te zweten en iets goeds voor je gezondheid te doen.

Het wordt warm!

Als je in de sauna zit, stel je je lichaam bloot aan heel wat. In een klassieke Finse sauna stijgt de thermometer vaak tot 100 graden. De huidtemperatuur stijgt tot 40 graden en meer. Het lichaam moet iets aan deze extreme situatie doen, en doet dat door te gaan zweten.

Voor elk uur dat je in de sauna doorbrengt, verlies je tot een liter zweet. Je lichaamstemperatuur stijgt ook in de sauna. Als je naar de thermometer zou grijpen, zou die je vertellen dat je een lichte tot hoge koorts hebt. Maar zweten heeft ook zijn voordelen en is het echte voordeel van sauna’s.

Het zweet verwijdert gifstoffen uit het lichaam. Zweten stimuleert de stofwisseling, versterkt het immuunsysteem en maakt je fit. Met regelmatige saunabezoeken weet je lichaam al wat het kan verwachten, werk je je sneller in het zweet en kun je je cardiovasculaire systeem optimaal trainen.

Hoe beïnvloedt de sauna de stofwisseling?

Zoals al eerder gezegd, betekent sauna allereerst stress voor hart en bloedsomloop. De lichaamstemperatuur stijgt, stresshormonen komen vrij en je hart begint sneller te kloppen.

Een kwartiertje sauna is ongeveer even inspannend voor het hart als een strakke sprint met boodschappentassen naar een gemiste tram. Wetenschappers hebben ontdekt dat als je sport, je systolische bloedspiegel het eerst stijgt. Ook de lagere bloedwaarde, de diastolische waarde, blijft tijdens het saunabaden voortdurend hoog.

Pas tijdens de rustfase na de saunabeurt daalt de bloeddruk, en dan nog voor lange tijd. Je kunt echt genieten van je saunagang, vooral met speciale saunageuren. Daarom hebben we je doorgelinkt naar onze vergelijking van de beste sauna geuren.

Verminder het risico op een beroerte

Regelmatige saunabezoeken kunnen het risico op een beroerte met meer dan de helft verminderen. Tot deze conclusie kwamen onderzoekers van de Universiteit van Oost-Finland in samenwerking met de Medische Universiteit van Innsbruck. Daartoe werden enquêtes gehouden

  • de studie werd uitgevoerd onder ongeveer 1.600 mannelijke en vrouwelijke saunagangers
  • tussen de leeftijd van 53 en 74 jaar.

Verder werden gegevens gebruikt van de gerenommeerde Finse studie “Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor”. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat, ongeacht factoren als leeftijd, gewicht, geslacht en eerdere ziekten, saunabezoeken het risico op een beroerte kunnen verminderen.

Er werd gevraagd naar de frequentie van saunabezoeken, waarbij Finse sauna’s met hun consequent hoge temperaturen tussen 80 en 100 graden als ijkpunt gebruikt werden. De deelnemers aan de studie werden vervolgens verdeeld in drie klassen, deelnemers die één keer per week de sauna bezoeken, saunagebruikers die twee tot drie keer per week zweten en mensen die vier tot zeven keer per week de sauna bezoeken.

Deze frequentieklassen werden vergeleken over een periode van 15 jaar. Het resultaat: wie twee tot drie keer per week sauna heeft een 14% lager risico op een beroerte dan wie één keer per week sauna heeft. Groep 3, d.w.z. degenen die het vaakst saunaën, verlaagden hun risico met maar liefst 61%. Geslacht speelt hier geen rol.

Is de sauna gezond voor de huid?

Veel mensen zweren bij de sauna als een fontein van jeugdigheid en een opkikker van frisheid. Maar werkt het echt? Probeer het maar eens uit! Een goed argument daarvoor is zweten, dat de vorming van nieuwe cellen stimuleert. Als de huid zweet, neemt de bloedtoevoer toe.

De stofwisseling wordt opgedreven en de toevoer van zuurstof en voedingsstoffen neemt toe. Na een saunabezoek zul je merken dat je huid steviger aanvoelt en een rozige teint heeft. Een andere positieve bijwerking is het openen van de poriën door de warmte. De huid is nu klaar voor een verhelderend of ontspannend masker, dat je tijdens de daaropvolgende rustfase aanbrengt.

In de VS werd een studie uitgevoerd die zelfs het anti-verouderende effect van regelmatige sauna’s bewijst. Volgens de wetenschappers verbetert naar de sauna gaan het vermogen van de huid om vocht op te slaan. Vocht kan zo beter in de huidcellen worden vastgehouden en zo kunnen kleine rimpels worden voorkomen.

Ook uitwendig is de huid beter beschermd. Omdat de eigen beschermlaag van de huid versterkt wordt door het zweten in de sauna, is het moeilijker voor schadelijke stoffen van buitenaf om in de huid door te dringen.

Welk effect heeft de sauna op de psyche?

In de sauna kom je tot rust en schakel je de stress van het dagelijks leven uit. De psyche slaakt een zucht van verlichting. Tenminste in theorie. Als het je niet echt lukt om je hoofd uit te schakelen, kunnen extra ademhalingsoefeningen je helpen om echt uit te schakelen.

In de praktijk gebeurt dat bijvoorbeeld bij de therapie van burnout. Een heel eenvoudige manier om iets goeds voor je psyche te doen is door tijdens je saunabeurt een soort “visualisatie” uit te voeren. Zo kun je jezelf suggereren dat met het zweet dat over je huid loopt, al je zorgen en problemen zullen verdwijnen en van je af zullen vallen.

Het is ook goed voor de psyche dat je in de hete cabine meestal niet alleen bent, maar in gezelschap. Gezamenlijke saunabezoeken bieden de gelegenheid tot uitwisseling en communicatie gedurende enkele uren. Je ziel zal er zeker baat bij hebben en er net zo gereinigd en verfrist uitzien als je lichaam.

Helpt sauna je afvallen?

Toegegeven, het zou praktisch zijn om gewoon in de sauna te gaan zitten en hem te verlaten na een paar kilo te zijn afgevallen. Helaas is het niet zo eenvoudig. Na een lange saunagang zal de weegschaal inderdaad aanvankelijk een of twee kilo minder aangeven.

Je hebt echter geen vet verloren, je hebt er alleen water uitgezweet. Met het volgende glas mineraalwater ben je weer op je oude gewicht. Tot nu toe is er geen betere manier om af te vallen dan door bewust te eten en regelmatig te bewegen.

Naar de sauna gaan kan een waardevolle bijdrage leveren aan een gezonde levensstijl, maar het kan je niet expliciet helpen afvallen.

Helpt sauna bij verkoudheid?

Hatsjoe – het koude seizoen is weer aangebroken. Regelmatige saunabezoeken zijn een geweldige manier om je lichaam te harden en je immuunsysteem klaar te maken voor het nare weer en de ziektekiemen. Als het lichaam voldoende gehard is, wordt het minder vatbaar voor verkoudheid.

Trouwens, als je voor het eerst een kriebelende keel hebt, kan het nemen van een sauna nog steeds helpen om het uitbreken van de ziekte te voorkomen. Als je al echt verkouden bent of zelfs koorts hebt, dan hoor je beslist in bed in plaats van in de sauna.

In de eerder genoemde studie over het effect van de sauna op hart en bloedsomloop, werd aangetoond dat regelmatig saunabezoek ook longontsteking kan voorkomen bij mannelijke proefpersonen van middelbare leeftijd.

Helpt sauna bij ontstekingen?

Warmte is niet aan te bevelen voor de meeste ontstekingen. Bij gewrichtsontsteking moet je de plek zachtjes aanraken. Als het al warm aanvoelt, is een ijskompres beslist beter dan een sauna.

Maar als de gewrichten overbelast of gewoon overbelast zijn door langdurig op kantoor zitten of onwennig werk in huis en tuin, is een saunabeurt beslist aan te bevelen om de spieren los te maken en genezing te bewerkstelligen.

Werkt een saunabeurt effectief tegen stress?

Eén ding vooraf: als je schema het niet toelaat, kun je beter geen sauna nemen. Het doet je geen goed om voortdurend op de klok te kijken en de druk van deadlines in je achterhoofd te hebben. Dit vermindert duidelijk het succes van de saunagang.

Alleen wie zich kan ontspannen en echt van een saunabeurt kan genieten, zal een positief effect op zijn stressniveau voelen. Je moet ongeveer drie uur meenemen, de problemen van het dagelijks leven achter je laten en je in de saunagang storten.

Wassereimer und Birkenzweigbündel

De sauna is een heerlijke manier om te ontspannen. Kloppen met een bundeltje berkentwijgen helpt de bloedsomloop en geeft een aangename geur af. (Image source: pixabay.com / mikkooja1977)

Dan is het nemen van een sauna een echte stresskiller. De Duitse Sauna Vereniging raadt aan ongeveer twee uur voor de sauna in te plannen, om je niet te haasten en het lichaam extra te belasten. Stress voel je vaak waar je het het minst verwacht, namelijk in de rug.

Als je spanning in je rug hebt, is het een goed idee om een tijdje op je buik in de sauna te gaan liggen. Dan kan de kalmerende warmte direct je rug bereiken en ontspannen de spieren zich. Dit zal letterlijk een last van je schouders nemen.

Hoe vaak is de sauna gezond?

Als je af en toe naar de sauna gaat, zul je merken dat sauna’s aangenaam zijn en je ontspannen. Echt blijvende effecten bereik je alleen door regelmatig naar de sauna te gaan. Om op lange termijn iets voor je gezondheid te doen, moet je plannen om een keer per week naar de sauna te gaan.

Als je in goede lichamelijke gezondheid verkeert, is er geen reden waarom je niet een paar keer per week naar de sauna zou gaan. Het aantal saunabezoeken kan verminderd worden door vaker naar de sauna te gaan. Sauna is alleen echt gezond als het lichaam niet overbelast wordt.

Denk maar aan de beroepstrui die in het begin genoemd werd, die zijn ongezonde ambitie met zijn leven moest bekopen. Alleen jij kent je lichaam het beste en weet wat je ervan kunt verwachten.

Wat is het verband tussen sauna en sport

Veel beroepssporters gaan regelmatig naar de sauna. Ook sportartsen zijn hier voorstander van. Regelmatige saunabezoeken worden ook aanbevolen voor recreatieve sporters. Lichaam en ziel komen tot rust en voor sporters is het aspect van regeneratie ook bijzonder belangrijk.

Na uitgebreide sportactiviteit worden de spieren ontspannen door een sauna te nemen. Dit kan de dreiging van pijnlijke spieren voorkomen en spierpijn wat draaglijker maken. Hetis echter belangrijk dat je de volgende procedure volgt

  • Oefening
  • neem wat rust
  • De polsslag moet normaliseren
  • begin de eerste saunagang na ongeveer een half uur

Een studie gepubliceerd in het tijdschrift “Annals of Medicine” kwam tot de conclusie dat mensen die een hoge conditie hebben en regelmatig naar de sauna gaan een veel lager risico hebben om aan hart- en vaatziekten te lijden en eraan te sterven.

Er werd duidelijk uitgewerkt dat de combinatie van lichamelijke conditie en regelmatige saunabezoeken de beslissende factor is. Al in 2007 deed een studie, gepubliceerd in het Journal of Science and Medicine, deskundigen opveren en opletten. De studie richtte zich op de parameters van sport-, sauna- en uithoudingsprestaties.

De mannelijke proefpersonen werden in twee groepen verdeeld. De wedstrijdsporters moesten eerst een kwartier lang oefenen op een loopfiets. Een van de twee groepen werd dan driemaal per week naar de sauna gestuurd. Aan het eind van de studie scoorde de groep saunagebruikers hoog op de loopfiets. Hun prestaties waren met 23% verbeterd.

Bloedmonsters geven resultaat

Na het nemen van bloedmonsters bij de atleten kon de onderzoeksploeg onder leiding van Prof. Hopkins ook al de verklaring geven voor het eerder genoemde resultaat. Bij de testpersonen kon bij de saunagangers een verhoogd bloedvolume worden vastgesteld.

De bloedplasmawaarden waren ook gestegen. De verhoogde bloedplasma waarden leiden tot een versoepeling van de activiteit van het hart. Bovendien kan het lichaam grotere waterreserves aanspreken. Dit maakt het gemakkelijker om de lichaamstemperatuur te reguleren. Het resultaat: sporters zijn minder uitgeput en blijven langer fit.

Kan sauna spiergroei bevorderen?

Waardoor groeien spieren? Ik weet zeker dat je zou antwoorden dat je regelmatig sport, naar de sportschool gaat, gewichten optilt of iets dergelijks. Dat is waar, natuurlijk.

Maar laten we eens kijken naar wat er in het lichaam gebeurt als de spieren groeien, daar vindt een proces plaats dat hypertrofie heet. Maar terug naar de sauna, want een bezoek aan de sauna kan ook hypertrofie opwekken.

Gepubliceerde studie

Precies dit proces kon bewezen worden in een studie die gepubliceerd werd in het tijdschrift “Applied Physiology”. Deze keer waren de proefpersonen geen atleten of Finse mannen, zoals trouwens in de meeste studies die met sauna’s te maken hebben het geval is, maar de proefpersonen waren twee groepen ratten. De ratten die regelmatig een “sauna” namen vertoonden een toename in spiergroei van 30%.

Is sauna goed voor de grijze cellen?

Het antwoord is ja, en dubbel. Ten eerste is warmte gunstig voor de neurogenese. Dit verwijst naar de verhoogde productie van BDNF, een groeifactor in de hersenen. Het eiwit zorgt ervoor dat hersencellen sneller groeien en beschermt tegelijk bestaande cellen.

BDNF is al het onderwerp geweest van talrijke studies, die tot de conclusie kwamen dat een verhoogde productie het langetermijngeheugen kan vergroten. Een studie onder vrouwen, die verscheen in het Journal of Applied Physiology, toonde aan dat twee sauna’s van 15 minuten per week voldoende waren om de neurotransmitter noradrenaline met 86% te verhogen.

Noradrenaline heeft talrijke functies in de hersenen, waaronder het verbeteren van aandacht en concentratie. Dit is het tweede positieve effect van saunabaden op de hersenen. Er worden momenteel studies uitgevoerd met kinderen die aan ADHD lijden.

We kunnen alleen maar hopen dat de wetenschap hier een doorbraak zal maken en dat in de toekomst saunabezoeken in plaats van medicijnen tegen ADHD voorgeschreven zullen worden.

Wie moet er naar de sauna gaan?

Als je gezond bent en je fit voelt, is er niets tegen een saunabezoek. Je moet gewoon je lichaam testen en luisteren naar de signalen die het je geeft. Je moet niet naar de sauna gaan als je verkouden bent, koorts hebt, bronchitis of longontsteking.

De belasting van je toch al verzwakte lichaam zou dan gewoon te groot zijn. Als je in de sauna bent en het volgende opmerkt

  • Je onwel voelen
  • Rusteloosheid
  • hoge puls
  • Duizeligheid

Verlaat dan onmiddellijk de sauna.

Kinderen in de sauna?

Er zijn eigenlijk geen leeftijdsbeperkingen voor saunagebruik. Alleen baby’s en peuters horen nog niet in de saunacabine. Het kan leiden tot een dreigend vochtverlies. Jonge kinderen in de kleuterleeftijd kunnen al kennis maken met sauna’s.

Een kort zweetbad is dan toegestaan, zolang de kinderen het willen. Als kinderen van deze leeftijd echter gedwongen worden de sauna in te gaan, zullen ze er misschien nooit meer vrijwillig in gaan. Als de kinderen onrustig worden, verlaat dan onmiddellijk de sauna. Zorg er altijd voor dat de kleintjes voldoende drinken en voldoende afkoelen na een saunabezoek.

Sauna’s voor ouderen

Er zijn ook geen bezwaren tegen sauna’s voor ouderen. Veel oudere mensen gaan al tientallen jaren naar de sauna en hun lichaam is er aan gewend. Moeilijker is het voor mensen die alleen als ze gepensioneerd zijn tijd vinden om naar de sauna te gaan.

Omdat het hoe dan ook een onwennige lichamelijke belasting is, zijn solo-inspanningen of zelfs radicale kuren niet aan te bevelen. Een gesprek met de huisarts moet aan het saunabezoek voorafgaan. Het is belangrijk om mogelijke risicofactoren zoals hoge bloeddruk of hart- en vaatproblemen op te helderen. Wie aan de volgende ziekten lijdt, moet zich van het gebruik van de sauna onthouden

  • Spataderen
  • Hartritmestoornis
  • Epilepsie
  • Multiple sclerose
  • Koorts
  • Immunodeficiëntie

Conclusie – hoe gezond is sauna eigenlijk?

Als je naar de sauna gaat, moeten je stofwisseling en bloedsomloop hard werken, maar je lichaam en psyche profiteren nog steeds van de warmte in de saunacabine. Dit is door eerdere studies bevestigd, en ook jij zult het ermee eens zijn als je een saunaganger wordt of al regelmatig in de sauna zweet.

Voor lichamelijk gezonde mensen is de sauna zonder enige beperkingen aan te bevelen. Oudere mensen of mensen met hart- en vaatproblemen of andere reeds bestaande aandoeningen moeten met hun arts overleggen voor ze voor het eerst een sauna nemen.

Over het algemeen is een sauna gezond als je er de tijd voor neemt en het ontspannen aanpakt. Beginners kunnen het beste beginnen met één saunabeurt en hun lichaam observeren, want iedereen reageert anders. Een saunabeurt mag niet langer duren dan ongeveer tien minuten. Neem daarna een koude douche, rust uit en drink voldoende om het vochtverlies te compenseren.

Foto bron: 123rf.com / 13838240

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies