Laatst bijgewerkt: 21-09-2021

Voedsel, bereidingen en tips om ze in te nemen: We laten je zien hoe je je darmflora kunt herstellen na antibiotica, vasten of een darmoperatie. Voor wie is het geschikt? Hoe lang duurt het om de darmflora op te bouwen? We hebben de beste huismiddeltjes en bereidingen voor je samengesteld.




De belangrijkste feiten in een notendop

  • Meer dan 1000 verschillende bacteriestammen leven in een gezonde darm en ondersteunen de spijsvertering
  • Een gezonde darmflora is belangrijk voor je lichamelijk en geestelijk welzijn
  • Veel voedingsmiddelen bevatten pre- en probiotica, die belangrijk zijn voor een gezonde darmflora

Deifinitie: Wat is darmflora?

De menselijke darm is de habitat van triljoenen micro-organismen. Dit zijn grotendeels bacteriën die de dikke darm koloniseren.

Het spijsverteringsstelsel is een belangrijk deel van ons lichaam. Als de darmen uit balans zijn, worden we ziek! (Image source: pixabay.de / sbtlneet)

Het geheel van micro-organismen dat in de darm leeft, wordt de “darmflora” genoemd.

Waarom is een gezonde darmflora belangrijk?

Ten laatste sinds de bestseller “Darmen met charme” van studente geneeskunde Giulia Enders weten we dat een gezonde darm van cruciaal belang is voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Niet minder dan 100 biljoen bacteriën van minstens 1000 verschillende bacteriestammen leven in de darm, die de spijsvertering in stand houdt en voedingsstoffen omzet en ze bruikbaar maakt voor het lichaam.

De afdeling Gastro-enterologie van de Universiteit van Alberta, Edmonton in Canada onderzocht in 2001 de werkzaamheid van probiotische bacteriën op de epitheliale barrièrefunctie. Het experiment werd 4 weken lang uitgevoerd met controlemuizen.

Daartoe kregen de muizen 2,8 × 10 (8) kolonievormende eenheden per dag van probiotische verbindingen toegediend. De studie toonde aan dat de epitheliale barrièrefunctie verbeterd werd door probiotische bacteriën. (1)

Als we de darmbacteriën in een doorsnee mens samen op de weegschaal konden zetten, zouden ze samen ongeveer anderhalve kilo wegen.

De darmflora is een waar wonder in onze buik. Om je te helpen de functies ervan beter te begrijpen, hebben we hier de belangrijkste feiten samengevat:

Daar zorgt je gezonde darmflora wel voor:

  • Produceert vitamine K (verantwoordelijk voor de aanmaak van bloedstollingsfactoren)
  • Neemt vitaminen uit voedselop
  • Ondersteunt het immuunsysteem
  • Voorziet het slijmvlies van de darm van energie
  • Breekt schadelijke stoffen af

Maar dat is nog niet alles: de darm bevat ongeveer 80 procent van de lichaamseigen afweercellen, die verantwoordelijk zijn voor een gezond immuunsysteem.

De darmflora reageert bijzonder gevoelig op stress.

Als je bijzonder gestrest bent, heeft dat invloed op de darmen – met bekende gevolgen. Australische onderzoekers hebben ontdekt dat voortdurende stress de darmflora van leerlingen daadwerkelijk kan veranderen.

De samenstelling van de darmflora werd gemeten aan het begin en aan het eind van het semester. Na de examenperiode waren er drastisch minder probiotica in de darm, die bijzonder belangrijk zijn voor het welzijn.

De resultaten zijn een mogelijke verklaring voor het feit dat we vatbaarder zijn voor ziekte in stressvolle tijden.

Waarom moet je je darmflora opbouwen na antibiotica?

Antibiotica vernietigen schadelijke bacteriën in het lichaam die ziekte veroorzaken. Helaas tast dit ook de bacteriën in onze darmen aan die we nodig hebben voor een gezonde spijsvertering.

Daarom kan het zinvol zijn om tijdens je antibioticakuur en daarna speciaal op je voeding te letten. Je moet ook probiotica nemen om je verzwakte darmbacteriën te ondersteunen.

Achtergrond: Wat je moet weten over het opbouwen van de darmflora

Hier kom je te weten waartoe een gezonde darmflora in staat is en waarom je die na een ziekte weer moet opbouwen. We laten je zien voor wie het nuttig is om de darmflora op te bouwen en wanneer je dat het beste kunt doen.

De triljoenen bacteriën die in de darm leven worden onderverdeeld in bifidobacteriën en lactobacteriën. Deze ondersteunen een gezonde darmactiviteit.

Maar het gebeurt ook dat bacteriën of schimmels die schadelijk zijn voor het lichaam zich in de darm nestelen. Hiertoe behoren bijvoorbeeld clostridia of candida albicans.

Als je darmflora gezond is, houden de gunstige bacteriën een evenwicht in stand waarin de schadelijke kiemen zich niet kunnen vermenigvuldigen.

Soms wordt dit evenwicht in de darm verstoord: door het innemen van medicijnen, vooral antibiotica, door stress, giftige stoffen uit de omgeving of een onevenwichtige voeding.

Dit onevenwicht in de darm kan leiden tot een hele reeks secundaire ziekten.

De schadelijke darmbacteriën voeden zich met dezelfde vitale stoffen die de gunstige bacteriën anders voor ons organisme leveren – zodat je lichaam een tekort aan voedingsstoffen krijgt.

Het spijsverteringsstelsel is een belangrijk deel van ons lichaam. Als de darmen uit balans zijn, worden we ziek! (Beeldbron: pixabay.de / sbtlneet)

Bovendien komen stofwisselingsproducten van deze schadelijke bacteriën via het darmslijmvlies in het organisme terecht. De eerste gevolgen hiervan zijn een daling van de prestaties, je voelt je zwak en lusteloos.

Later kunnen zich stofwisselingsstoornissen ontwikkelen en ziekten als weke delen reuma het gevolg zijn.

Wat zijn de symptomen van een verstoorde darmflora?

Er zijn enkele symptomen van een verstoorde darmflora. Deze tonen aan dat het natuurlijke evenwicht van de darm niet meer intact is.

Deze symptomen zijn:

  • Buikpijn
  • Winderigheid
  • Diarree
  • Misselijkheid tot het braken toe
  • Ontsteking vande darmen
  • Gebrek aan vitaminen
  • Migraine
  • Allergieën
  • Huidproblemen
  • Schimmelinfecties

Vaak vinden zelfs dokters de oorzaak van je klachten pas na een lange zoektocht in de darmen.

In 2009 voerde de medische faculteit van de Universiteit van Valencia in Spanje een studie uit over de behandeling van prikkelbare darm syndroom met probiotica. Het doel was na te gaan of en op welke manier het prikkelbare darmsyndroom samenhangt met een verstoorde darmflora. (2)

Belangrijkste bevindingen:

  • Onregelmatigheden in de darmflora worden in verband gebracht met het prikkelbare darm syndroom.
  • Het bewijs toont aan dat bepaalde probiotica zoals Lp299v kunnen leiden tot een aanzienlijke vermindering van pijn, opgeblazen gevoel en winderigheid.

Dus als je aanhoudende klachten hebt, breng dit dan onder de aandacht van je arts en vraag naar ondersteunende maatregelen voor darmreiniging.

Na chemotherapie, na een maagdarmvirus en na vasten is het bijzonder belangrijk om de darmflora voorzichtig weer op te bouwen.

Overigens kan gember je helpen bij acute maagdarmproblemen en misselijkheid.

Wanneer moet ik mijn darmflora opbouwen?

Er zijn verschillende redenen waarom je darmflora verzwakt kan zijn: een onevenwichtig dieet, ziektes zoals een maagdarmvirus of langdurig medicijngebruik, vooral antibiotica.

Maar ook als je geen klachten hebt, kun je je darmflora versterken.

Een gezonde darm kan zichzelf effectief reinigen en afrekenen met schadelijke invloeden.

Hoe goed en soepel dit werkt, varieert van persoon tot persoon.

Na het vasten

Therapeutisch vasten is een manier om je darmflora weer in evenwicht te brengen.

Je kunt beginnen je darmflora weer op te bouwen met preparaten tijdens de laatste dagen van het vasten. Het is vooral belangrijk om na het vasten zachtjes te eten. Volg deze 7 tips voor een dieet dat je darmen ondersteunt!

Na het innemen van antibiotica

Antibiotica doden ongewenste bacteriën die vaak de oorzaak zijn van ernstige ziekten. Helaas tasten de effecten van het antibioticum ook onze gunstige darmbacteriën aan.

Praat met je arts voordat je antibiotica neemt.

Daarom moet je met je arts praten voordat je antibiotica neemt en vragen of je darmsupplementen bij een antibioticakuur kunt krijgen.

Zo ondersteun je de gezonde darmbacteriën en kun je meteen na de inname van antibiotica beginnen met de opbouw van de darmflora.

Na diarree

Diarree is vaak een teken van een verstoorde darmflora. Dit kan veroorzaakt worden door maag- en darminfecties of voedselvergiftiging.

Een ongezonde, eenzijdige of vette voeding verzwakt ook de darmen. Hier moet je ook met voorbereidingen werken.

Na een schimmelinfectie in de darm

Schimmels in de darm zijn verantwoordelijk voor veel ziekten. Vraag in dit geval je arts naar microbiologische therapie. Je moet probiotica en autovaccins nemen gedurende 3 tot 6 maanden.

Is het mogelijk om de darmflora op te bouwen tijdens de zwangerschap?

Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven kunnen ook hun darmflora opbouwen. Dit komt omdat het lichaam, vooral tijdens zwangerschap en borstvoeding, veel vitamines nodig heeft en afhankelijk is van een goed functionerend spijsverteringsstelsel, omdat veel voedingsstoffen moeten worden opgenomen.

Kinderen en zuigelingen of oudere mensen kunnen ook hun darmflora opbouwen. Hier raden deskundigen echter methoden aan waarbij geen tabletten geslikt hoeven te worden.

Ouderen moeten er echter op bedacht zijn dat bepaalde preparaten de absorptie en het effect van verschillende geneesmiddelen veranderen.

Het is daarom belangrijk dat je met je drogist of apotheker praat voor je ze inneemt!

Hoe lang duurt het om mijn darmflora op te bouwen?

Het duurt tussen vier en twaalf weken om met preparaten de darmflora op te bouwen. Het hangt af van het preparaat dat je gebruikt en je gezondheidstoestand.

We hebben een tabel voor je opgesteld, zodat je alles wat je moet weten in een oogopslag kunt vinden.

Waar gaat het over Goed om te weten
Bouw de darmflora individueel op apotheken en drogisterijen bieden verschillende kuren aan, zachte methoden voor kinderen zijn spagyrisch en edelsteentherapie
Geschikte tijd U kunt al tijdens de behandeling met antibiotica beginnen met preparaten met probiotica, en doorgaan met het opbouwen van de darmflora nadat de antibioticakuur is beëindigd
Hoe vaak Als u klachten heeft, kunt u één of twee keer per jaar uw darmflora opbouwen, gezonde mensen naar behoefte
Dieet Veel groente, thee en vezels uit granen, groenten en peulvruchten
Lifestyle Veel beweging in de frisse lucht stimuleert de darmactiviteit
Daarnaast: Ontgiften! Met een lever-galkkuur ondersteun je je stofwisseling op de lange termijn

Het is langzamer en zachter, vooral voor kinderen en oudere mensen, om de darmflora met voedsel op te bouwen; dit duurt langer en kan tot een half jaar duren.

Je merkt meestal al na een paar weken de eerste resultaten van je nieuwe darmflora.

Bouw je darmflora op: De beste oplossingen

Om je te helpen weten hoe je effectief je darmflora kunt opbouwen, hebben we talrijke tips samengesteld. Je vindt beproefde huismiddeltjes en voedingsmiddelen die op natuurlijke wijze je darmflora opbouwen.

Bouw de darmflora op met medicijnen

Probiotica

Probiotica zijn levende micro-organismen die al van nature in de darm leven. Als je darmflora verstoord is, is het evenwicht van micro-organismen niet meer aanwezig.

Probiotica zijn melkzuurbacteriën en bifidobacteriën die schadelijke bacteriën in de darmen vernietigen en de darmbeweging stimuleren.

Met probiotica in de vorm van capsules of druppels kun je dit evenwicht in je darmen herstellen. Je kunt ze zonder recept krijgen bij apotheken en online winkels.

Prebiotica

In tegenstelling tot probiotica zijn prebiotica voedingsvezels. Micro-organismen voeden zich met deze vezels.

Prebiotica versterken je darmflora door hoogwaardig voedsel te geven aan de goede bacteriën daar.

Microbiologische therapie

Schimmels in de darm leiden tot een hele reeks ziekten. Je kunt ze behandelen met microbiologische therapie, vergezeld van probiotica en autovaccins.

De School of Pediatrics and Child Health Research van de University of Western Australia in Perth, Australië, voerde in 2005 een onderzoek uit naar de effecten van probiotica op atopische dermatitis.

Hieraan namen 56 kinderen van 6 tot 18 maanden deel met matige of ernstige atopische dermatitis. Ze kregen gedurende 8 weken tweemaal daags ofwel een probioticum ofwel een placebo. De beoordeling werd pas na 16 weken uitgevoerd.

De studie toonde aan dat de kinderen in de probioticagroep mildere atopische dermatitis hadden vergeleken met de placebogroep. Bovendien werd bewezen dat inname van probioticum L-ferment VRI-003-PCC de omvang en ernst van atopische dermatitis bij jonge kinderen met matige of ernstige ziekte verbeterde. (3)

Deze therapie wordt vooral gebruikt bij kinderen en chronisch zieke volwassenen. Gedode bacteriën en virussen worden toegediend, en op deze manier wordt het immuunsysteem versterkt.

Je kunt het beste met je arts over microbiologische therapie praten.

Bouw de darmflora op met de juiste voeding

Veel voedingsmiddelenfabrikanten maken reclame voor probiotica. Dit zijn bacteriën die met het voedsel worden opgenomen en het milieu in de darm veranderen, zodat ziekteverwekkende kiemen geen kans krijgen.

Probiotica omvatten gefermenteerde voedingsmiddelen, die we hieronder aan je voorstellen. Prebiotica daarentegen ondersteunen de groei van gezonde darmbacteriën en bestaan meestal uit stoffen die moeilijk te verteren zijn.

Bouw de darmflora op met yoghurt, kefir en gist

Probiotica omvatten ook melkzuurbacteriën en bifidobacteriën. Melkzuurbacteriën zorgen voor een zure pH waarde in de darm; schadelijke bacteriën hebben het moeilijk zich in dit milieu te vermenigvuldigen.

Daarom zijn yoghurt, kwark en karnemelk goede voedingsmiddelen die helpen de darmflora op te bouwen.

Kefir is een gezondheidsbevorderende schimmel. Je giet er melk over en laat het een paar dagen in de koelkast staan. Kefir is lichter verteerbaar dan yoghurt en is ook geschikt voor mensen met prikkelbaar darmsyndroom.

Hier is een overzicht van de nuttigste voedingsmiddelen en hun ingrediënten.

Actief ingrediënt voedingsmiddel
Beta-glucaan havermout
Inuline en oligofructose artisjokken, aardperen, schorseneren, witlof, uien, knoflook, tarwe, prei of asperges
resistent zetmeel gekookte aardappelen van de vorige dag, brood
Voedingsvezels fruit, groenten, volle granen, peulvruchten

Gist is ook een probioticum. De schimmels die in gist zitten zijn nuttig. Dit komt omdat ze andere, schadelijke schimmels verdringen, die zo de darm niet meer kunnen bevolken.

Gist ondersteunt de groei van schimmelculturen die een positieve invloed hebben op de spijsvertering.

Bouw de darmflora op met natuurlijke hulpmiddelen

Zuurkool

Net als yoghurt zijn zuurkool, kimchi en brooddrank gefermenteerde voedingsmiddelen. Tijdens de gisting worden ook melkzuurbacteriën gevormd.

Maar omdat ze niet groeien op dierlijke eiwitten maar in plantaardig voedsel, zijn deze producten ook geschikt voor mensen die een veganistisch dieet volgen.

Als je zuurkool koopt, let er dan op dat je geen kant-en-klaar product koopt, maar, indien mogelijk, een verse, handgemaakte zuurkool met zo weinig mogelijk zout.

Kimchi

Kimchi is, net als zuurkool, gefermenteerde kool met andere groenten. Ook hier produceert het fermentatieproces melkzuurbacteriën die je darmflora voorzichtig weer opbouwen.

Appel en appelciderazijn

De schil van appels bevat veel pectine. Dit fruitzuur werkt ook als voedingsvezel en bevordert de microben in de darmen.

Daarom moet je je appels altijd met de schil erop eten en erop letten dat ze absoluut biologisch zijn.

Appelciderazijn is ook heilzaam voor de darmgezondheid, want tijdens het fermentatieproces worden ook melkzuurbacteriën gevormd.

Brottrunk

Brottrunk is een melkzuur gefermenteerde drank gemaakt van tarwe, rogge en haver. Het helpt bij de opbouw van een gezonde darmflora en de regulering van de stofwisselingsprocessen.

Brottrunk komt oorspronkelijk uit Rusland en wordt daar al eeuwenlang gebruikt om de gezondheid te versterken.

Kombucha

Kombucha is een gefermenteerde theedrank die azijnzuur en melkzuur bevat. Als basis wordt zwarte thee en suiker gebruikt.

Speciale kombucha bacterieculturen maken fermentatie mogelijk, en als bijproduct wordt alcohol geproduceerd. Dit is de reden waarom kombucha niet geschikt is voor kinderen!

Kokosnoot

Kokosnoten bevatten middellange-keten triglyceriden (MCT). Deze hebben een ontstekingsremmend effect.

Bovendien verhindert de olie die in kokosnoten zit dat schadelijke schimmelculturen de darmen koloniseren.

Psyllium

Psylliumschillen bevatten van nature veel vezels en slijmstoffen, waaronder rhamnose en galactose.

De slijmstof bindt water dat in de darm aanwezig is en vergroot het volume van de darminhoud. Dit stimuleert de darmactiviteit en is werkzaam tegen constipatie. Maar psylliumzaad helpt ook bij diarree, omdat het ook hier het water bindt.

Psyllium zaden helpen om een verstoorde darmflora te stabiliseren. Lijnzaad of chiazaad kan ook als alternatief gebruikt worden.

Helende aarde of minerale klei kan perfect gecombineerd worden met psyllium, omdat ze elkaar perfect aanvullen.

Terwijl de psyllium de stofwisseling stimuleert, bindt de helende aarde stofwisselingsproducten, schadelijke bacteriën en giftige stoffen.

Bouw de darmflora op met homeopathische globules en Schüßler zouten

In de homeopathie worden verschillende globules gebruikt om de darmflora op te bouwen en problemen onder controle te krijgen. Chamomilla wordt gegeven bij darmkrampen, winderigheid wordt behandeld met Natrium sulphuricum en Nux vomica zou helpen bij diarree en constipatie.

Schüßler zout Werking
Nr. 4 Kalium chloratum Voedt de slijmvliezen
Nr. 9 Natrium phosphoricum Bindt overtollige zuren in het lichaam
Nr. 10 Natrium sulphuricum Scheidt de gebonden zuren uit

De therapie met Schüßler zouten werkt volgens het principe dat ontbrekende mineralen aan het organisme worden toegevoerd. Het evenwicht van de darm wordt bewerkt met de Schüßler zouten no. 4, no. 9 en no. 10. De effecten van de zouten worden in deze tabel samengevat.

Bouw de darmflora veganistisch op en voor lactose-intolerantie

Als we het over een gezonde darmflora hebben, komt de term melkzuurbacteriën steeds weer naar voren. Dit kan een afschrikmiddel zijn voor mensen die lijden aan lactose-intolerantie of zuivelintolerantie. In 2014 onderzocht de CUNY School of Public Health, Hunter College, New York University (VS) of een veganistisch dieet gezondheidsvoordelen biedt. Alleen een veganistisch dieet werd getest. Een studie over een levenslang veganistisch dieet kon niet uitgevoerd worden. Belangrijkste studies:

  • Een verminderde frequentie van pathobionten en een grotere frequentie van beschermende soorten werden gevonden in de darm.
  • Verminderde soorten ontstekingen wijzen erop dat het heel zinvol kan zijn om een gezonde darmflora op te bouwen via een veganistisch dieet.
  • Het is echter onduidelijk of de darmflora op lange termijn in evenwicht blijft door een levenslang veganistisch dieet.
  • In feite hebben melkzuurbacteriën niets met melk te maken: ze worden ook aangemaakt bij de fermentatie van zuiver plantaardige producten zoals zuurkool en kimchi. Daarom kun je, zelfs als je lactose-intolerant of veganist bent, zonder aarzelen bereidingen met melkzuurbacteriën gebruiken.

(Beeldbron: 123rf.com / 49540757)

Referenties (4)

1. Madsen K, Cornish A, Soper P, McKaigney C, Jijon H, Yachimec C, Doyle J, Jewell L, De Simone C. Probiotic bacteria enhance murine and human intestinal epithelial barrier function. Gastroenterology. 2001 Sep; 121(3):580-91.
Bron

2. Bixquert Jiménez M. Treatment of irritable bowel syndrome with probiotics. An etiopathogenic approach at last? Rev Esp Enferm Dig. 2009 Aug;101(8):553-64.
Bron

3. S Weston, A Halbert, P Richmond, and S Prescott. Effects of probiotics on atopic dermatitis: a randomised controlled trial. Arch Dis Child. 2005 Sep; 90(9): 892–897.
Bron

4. Glick-Bauer M, Yeh MC. The health advantage of a vegan diet: exploring the gut microbiota connection. Nutrients. 2014 Oct 31;6(11):4822-38.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Wissenschaftlicher Artikel
Madsen K, Cornish A, Soper P, McKaigney C, Jijon H, Yachimec C, Doyle J, Jewell L, De Simone C. Probiotic bacteria enhance murine and human intestinal epithelial barrier function. Gastroenterology. 2001 Sep; 121(3):580-91.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Bixquert Jiménez M. Treatment of irritable bowel syndrome with probiotics. An etiopathogenic approach at last? Rev Esp Enferm Dig. 2009 Aug;101(8):553-64.
Ga naar bron
Wissenschaftliche Studie
S Weston, A Halbert, P Richmond, and S Prescott. Effects of probiotics on atopic dermatitis: a randomised controlled trial. Arch Dis Child. 2005 Sep; 90(9): 892–897.
Ga naar bron
Wissenschaftlicher Artikel
Glick-Bauer M, Yeh MC. The health advantage of a vegan diet: exploring the gut microbiota connection. Nutrients. 2014 Oct 31;6(11):4822-38.
Ga naar bron
Recensies