Laatst bijgewerkt: 22-09-2021

Tijdens de zwangerschap wordt je lichaam een natuurwonder. Er groeit nieuw leven en je lichaam past zich daaraan aan, waarbij het zijn eigen behoeften gedeeltelijk op een laag pitje zet. Maar veel vrouwen zijn bang voor de lichamelijke veranderingen, vooral voor de babybump en de gewichtstoename.

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over aankomen tijdens de zwangerschap. We hebben een heleboel belangrijke informatie samengesteld om je zo goed mogelijk op de komende maanden te helpen voorbereiden.

Want gewichtstoename is niet alleen iets positiefs, maar blijft meestal alleen beperkt tot de maanden van je zwangerschap.




Belangrijk om te weten

  • Zwangere vrouwen met een normaal gewicht komen tijdens de zwangerschap tussen de 11 en 16 kilo aan.
  • Als je ondergewicht hebt, is de grens iets hoger, en als je overgewicht hebt, is de grens iets lager.
  • Lichaamsbeweging tijdens de zwangerschap is niet alleen toegestaan, maar ook gezond.
  • Het kan helpen onaangename bijwerkingen te verlichten en je fit te houden tijdens de zwangerschap.
  • Je moet tijdens de zwangerschap niet twee keer zoveel eten alleen omdat je een baby krijgt.
  • Het gaat meer om de gezonde voedingsstoffen en niet om de hoeveelheid voedsel.

Achtergrond: Wat je moet weten over aankomen tijdens de zwangerschap

Om je te helpen gezond aan te komen tijdens je zwangerschap, hebben we alle belangrijke informatie over dit onderwerp in de volgende paragrafen samengevat.

Hoeveel moet ik aankomen tijdens de zwangerschap?

Hoeveel gewicht je tijdens de zwangerschap aankomt, bepaal je zelf en je lichaam. Er is geen vuistregel die voor iedereen geldt. Je kunt echter ongeveer te weten komen hoeveel gewicht je aan het eind van je zwangerschap zou moeten aankomen door naar je body mass index (BMI) te kijken.

BMI gewichtstoename
Onder de 18,5 12 – 18 kg
18,5 – 25 11- 16 kg
25 – 30 7 – 11 kg

Je kunt je BMI gemakkelijk zelf berekenen. Alles wat je nodig hebt is je lengte en gewicht en bereken dan je BMI als volgt:

(lengte x lengte) : gewicht = BMI

Natuurlijk zijn deze cijfers slechts richtlijnen en je moet aan het begin van je zwangerschap altijd met je gynaecoloog praten over je toekomstige gewicht.

Waarom kom ik aan?

Als je zwanger wordt, kom je niet alleen aan voor je baby. Je baby zal bij de geboorte slechts tussen de 2.800 en 4.200 gram wegen. Maar waar komen al die andere kilo’s vandaan die je tijdens die 9 maanden aankomt?

Tijdens de zwangerschap gebeuren er veel dingen tegelijk in je lichaam. Er wordt meer bloed gevormd, water hoopt zich op, de placenta groeit samen met je kind en nog veel meer. Dat kan oplopen tot een paar kilo.

Laten we dus een voorbeeldberekening maken:

  • Baby: 3500 gram
  • Bloedtoename: ca. 1200 gram
  • Vruchtwater: ca. 1000 gram
  • Placenta: ca. 1500 gram
  • Waterretentie: ca. 4000 gram

Als je dat allemaal optelt, is dat 11,2 kg extra gewicht. Natuurlijk is dit maar een voorbeeldberekening, maar het geeft je een idee van waarom je tijdens je zwangerschap zoveel aankomt.

Waar moet je rekening mee houden als je aankomt met een tweeling?

Natuurlijk is het hebben van een tweeling een heel ander spel. Je gynaecoloog kan je vertellen dat je een tweeling krijgt als je je eerste echografie laat maken (rond de 5e – 8e week van de zwangerschap).

Maar je kunt de eerste tekenen van een tweeling ook zelf herkennen (mits je al eerder zwanger bent geweest). Als je zwanger bent van een tweeling, kom je in het begin van je zwangerschap meer aan dan normaal, en je kunt je ook misselijk voelen en een zware maag hebben.

Natuurlijk is het moeilijk om deze tekenen bij je eerste zwangerschap te zien, omdat je geen vergelijkingen kunt maken.

Over het algemeen zul je met een tweeling iets meer aankomen dan met maar één kind. Maar je hoeft niet bang te zijn dat je twee keer zo veel aankomt als met 12 kilo. Zo erg is het niet.

In de regel kom je met tweelingen tussen de 15 en 20 kilo aan. Nogmaals, het hangt af van jou, je lichaam en het verloop van je zwangerschap, dus er is geen definitief getal.

Is een beetje aankomen gezond?

Als je al een paar maanden zwanger bent en nog geen grote babybuil hebt ontwikkeld, is er geen reden tot paniek. Voor sommige vrouwen is een kleine babybuil normaal, en met regelmatige echoscopieën kan je gynaecoloog bevestigen dat je baby normaal groeit.

Natuurlijk zijn er altijd schoonheidsidealen en trends die je vertellen dat je tijdens je zwangerschap zo slank mogelijk moet blijven. We vragen je echter deze trend te negeren, want hij kan snel gevaarlijk worden voor jou en je kind.

Aankomen tijdens de zwangerschap: 5 tips voor een gezonde gewichtstoename

Om je te helpen tijdens je zwangerschap op een gezonde manier aan te komen, hebben we in de volgende paragrafen een aantal nuttige tips samengesteld.

Het is niet altijd gemakkelijk om tijdens de zwangerschap op een gezonde manier aan te komen. Het gaat vaak niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit van het voedsel. (Image source: 123rf.com / piksel)

Gezonde voeding voor moeder en kind

Het leven van een zwangere vrouw is niet altijd gemakkelijk. Je krijgt voortdurend te horen wat je wel en niet mag eten. Het is gemakkelijk om alles uit het oog te verliezen.

We hebben daarom een tabel samengesteld met alle belangrijke en gezonde voedingsmiddelen die je tijdens je zwangerschap kunt en moet eten.

Voedsel Waarom is het gezond?
Vis Rijk aan ijzer en omega 3
Vlees Rijk aan ijzer
Groenten Rijk aan calcium, vitamine A en C,
Zuivelproducten Rijk aan proteïne, foliumzuur en calcium
Folkloristische producten Rijk aan zink en magnesium

Dit is natuurlijk maar een kleine selectie van mogelijke gezonde voedingsmiddelen en is bedoeld om je een kort overzicht te geven. Er zijn natuurlijk een paar uitzonderingen, die we in het volgende hoofdstuk zullen bespreken.

Wat je moet vermijden

Natuurlijk weet je dat roken en alcohol tijdens de zwangerschap niet goed zijn voor je kind. Maar dit zijn niet de enige factoren die je gezondheid en de groei van je kind in gevaar kunnen brengen.

In de volgende lijst hebben we de voedingsmiddelen opgesomd die je tijdens je hele zwangerschap beter kunt vermijden.

  • Rauwe melk (bv. zachte kaas)
  • Rauwe vis (sushi, rauwe mosselen)
  • Rauw vlees
  • Rauwe eieren

Natuurlijk vragen veel aanstaande moeders zich ook af of ze nog wel koffie mogen drinken. In het algemeen moet je cafeïne vermijden, maar er is niets mis met een kopje koffie of zwarte thee.

Cravings voorkomen

Cravings kunnen tijdens je hele zwangerschap voorkomen. Die komen vaak in de vorm van voedsel dat je normaal niet eet, of voedsel dat je in heel andere combinaties eet.

Hunkeren is normaal, maar in overdaad kan het een negatieve invloed hebben op je gewicht en, in extreme gevallen, leiden tot zwangerschapsdiabetes. Daarom moet je er niet te vaak aan toegeven en ertegen vechten.

Om te weten te komen welke voedingsmiddelen helpen bij hunkeren, bekijk je deze lijst:

  • Fruit: Fruit stilt je honger beter dan chips. En er is veel keus. Wat dacht je van gebakken appels of bananenbrood?
  • Muesli en trail mix: Het positieve van muesli en trail mix is dat je niet beperkt bent tot één moment van de dag. Je kunt bijvoorbeeld trail mix eten ’s morgens of als middagsnack. Ze kunnen ook gecombineerd worden met fruit en yoghurt.
  • Iets zoets: Als je toch iets zoets wilt, raden we alfabetkoekjes of ladyfingers aan. Ze zijn heerlijk en niet zo ongezond als een reep chocolade.

Gewichtstoename bij overgewicht of ondergewicht

Zoals aan het begin van dit artikel vermeld, is een gewichtstoename van ongeveer 11 – 16 kilo normaal. Maar als je ondergewicht hebt, kun je door de zwangerschap veel meer aankomen dan andere aanstaande moeders.

Het omgekeerde is waar als je een beetje overgewicht hebt. In dit geval is een gewichtstoename van minder dan 11 kilo normaal en kan zelfs door je arts worden aanbevolen.

Het kan natuurlijk ook gebeuren dat je wat verder in je zwangerschap bent en steeds een paar kilo afvalt door voortdurende misselijkheid? Dit kan ook gebeuren en betekent niet dat je baby bij de geboorte ondergewicht zal hebben.

Eten voor twee

Je hebt vast wel eens de mythe gehoord dat als je zwanger bent, je voor twee moet eten. Dit is echter onjuist. Tijdens de zwangerschap verdubbelt de behoefte aan calorieën niet, en ze neemt ook niet van het ene op het andere moment toe. De caloriebehoefte hangt af van de voortgang van je zwangerschap.

Normaal stijgt je dagelijkse caloriebehoefte niet met 250 calorieën per dag tot het tweede trimester. In het 3e trimester heb je 500 calorieën per dag meer nodig. Dit is ook de reden waarom je in het eerste trimester normaal niet zo veel aankomt.

Om je een idee te geven van wat 250 en 500 calorieën betekenen, volgt hier een voorbeeld:

  • 250 calorieën komen overeen met een volkorenbrood met boter, kaas, komkommer en tomaat
  • 500 calorieën komen overeen met een chocoladetaart met frambozen

Bij gezonde gewichtstoename gaat het veel meer om kwaliteit dan om kwantiteit.

Beeldbron: 123rf.com / 64678410

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies